Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

– Referansegruppa har bidratt med verdifulle innspill og lokal kunnskap som vi er helt avhengig av for å få til en best mulig konseptvalgutredning.

Det sier Lars Kristian Dahl, prosjektleder i Statens vegvesen, på det siste av i alt tre referansegruppemøter, 19. september.

På siste referansegruppemøte presenterte Statens vegvesen fem konsepter som nå utredes; tre utbyggingskonsepter, et kombinasjonskonsept og et utbedringskonsept i korridorene rv. 22 og fv. 120 gjennom Østfold og Akershus.

Hensikten med konseptvalgutredningen (KVUen) er å utrede om en utbedret eller alternativ vegforbindelse mellom E6 i Østfold og E6 på Romerike, kan avlaste trafikken på E6 gjennom Oslo og være en omkjøringsvei for E6 ved ulykker eller andre hendelser på E6.

Fem konsepter

Ut ifra en vurdering av mulige løsninger er det utviklet fem prinsipielt forskjellige konsepter som skal analyseres nærmere:

  • Tre utbyggingskonsepter; ny veg øst for Øyeren og ny veg vest for Øyeren og et konsept vest-øst som krysser Øyeren helt i sør. I tillegg er det ulike varianter innenfor disse tre hovedkonseptene for utbygging, for eksempel med tunnel eller påkobling til «Ring 4».
  • Ett kombinasjonskonsept med både bygging av ny veg og utbedring av eksisterende veger.
  • Ett minimumskonsept som sikrer framkommelighet for modulvogntog. Det kan for eksempel innebære å bredde ut vegen, rette kurver og utbedre kryss på dagens rv. 22 og fv. 120.

Følgende kriterier er lagt til grunn for utviklingen av konseptene:

  • prinsipielt ulike konsepter
  • sikre avlastning på E6 gjennom Oslo
  • spare reisetid
  • sikre trafikkberedskap ved hendelser på vegnettet
  • unngå å øke trafikken gjennom Lillestrøm og Nedre Glomma

I den samfunnsøkonomiske analysen skal de ulike konseptene vurderes mot hverandre, for å se hvilke som kan gi mest nytte for samfunnet, det vil si hva samfunnet får igjen for investeringene. Et prosjekt er samfunnsøkonomisk lønnsomt når summen av fordelene er større enn summen av ulemper for samfunnet.

Trafikkberedskap og avlastning

KVU for vegforbindelser øst for Oslo skal besvare to hovedspørsmål:

  • Trafikkberedskap
    Kan en alternativ vegforbindelse øst for Oslo fungere som en overordnet omkjøringsrute for alle trafikantgrupper, inklusive modulvogntog, ved planlagte og ikke-planlagte hendelser mellom E6 i Østfold og E6 på Romerike (f.eks. vedlikehold av tunneler eller trafikkulykker)?

  • Avlastning
    Vil en større andel av gjennomgangstrafikken mellom E6 i Østfold og E6 på Romerike velge å kjøre en alternativ rute enn E6 gjennom Oslo i en normal trafikksituasjon, slik at andelen av denne trafikken reduseres her?

Det er et krav at alle konseptene skal gi omkjøringsmuligheter og å sikre framkommelighet for modulvogntog ved hendelser på E6.

KVU og konsept

– En konseptvalgutredning er et beslutningsunderlag for om et prosjekt skal planlegges videre etter plan- og bygningsloven eller ikke, men det er det regjeringen som avgjør, fortsetter Dahl.

Med «konsept» menes et overordnet grep (et løsningsprinsipp) for å nå bestemte mål for samfunnet og brukerne av transportsystemet.  Alle investeringsprosjekter som har en antatt kostnad over 1 mrd. kroner, skal utredes faglig på konseptnivå og kvalitetssikres før de eventuelt planlegges etter plan- og bygningsloven.

Høringsrunde

Ved årsskiftet 2019/2020 skal Statens vegvesen levere en anbefaling til Samferdselsdepartement (SD). Samtidig med at rapporten sendes til SD sendes KVU-rapporten ut på høring slik at alle kan uttale seg om rapporten. Samtidig mens høringsrunden pågår skal rapporten gjennom ekstern kvalitetssikring (KS1).

Høringsperioden skal normalt være minimum åtte uker. 

– Jeg oppfordrer alle til å bruke høringsrunden til å uttale seg om rapporten. Vi ønsker å høre fra lokale og regionale myndigheter, fylkesmannen, statlige etater, interesseorganisasjoner, næringsliv og lokalbefolkningen, avslutter Dahl.

Behandles i regjeringen

Etter høringsfristen samles uttalelsene og videresendes til Samferdselsdepartementet med et sammendrag og Vegvesenets kommentarer.

KVU-rapporten, ekstern kvalitetssikring (KS1) av rapporten og høringsuttalelsene er grunnlaget for behandling av konseptvalgutredningen i regjeringen.

Bilde av et kart som viser området for Konseptvalgutredning (KVU) for vegforbindelse øst for Oslo
Kart over området for konseptvalgutredning for veiforbindelse øst for Oslo.
Aktuelt for fylke(r): Viken, Oslo