Viktige innspill fra referansegruppa
Engasjement, gode refleksjoner og viktige innspill preget første referansegruppemøte for KVU for vegforbindelser øst for Oslo. Samfunnsmålet for KVU-arbeidet var det som opptok aller flest, også i gruppeoppgaver gjennom dagen.
Fredag 15. mars var om lag 30 deltagere fra kommuner, fylkeskommuner, etater og interesseorganisasjoner invitert til Lillestrøm.
– Vi er svært takknemlig for at deltakerne av referansegruppa satte av tid og kom med verdifulle innspill, det er vi helt avhengig av, sier Per Morten Lund, regionvegsjef i Statens vegvesen og leder av styringsgruppa for KVUen. Han ønsket velkommen, fortalte om oppdraget fra Samferdselsdepartementet, avgrensing og organisering av arbeidet. Hensikten med møtet var å informere om status for arbeidet og å få innspill fra deltakerne
Delte meninger om samfunnsmålet for KVUen
Det er utformet et foreløpig forslag til samfunnsmål «En bedre vegforbindelse mellom E6 i Østfold og E6 på Romerike som sikrer nødvendig beredskap ved hendelser på vegnettet og avlaster E6 gjennom Oslo».
- Tilbakemeldingene på samfunnsmålet, reflekterer på mange måter sammensetningen av referansegruppen, hvor det er mange ulike ståsteder og interesser som skal i varetas, sier Lars Kr. Dahl, prosjektleder for KVUen i Statens vegvesen.
Noen mente at samfunnsmålet er for snevert, og at det bør favne viktige miljøhensyn og ta inn over seg kompleksiteten og usikkerheten som ligger i fremtiden – reisevaner, klima etc. Flere av gruppene stilte spørsmål ved avlastingsmålet – bør dette være det primære målet, eller er det kanskje et sideordnet mål? Er hovedfokus kanskje beredskap?
– Fokuset vårt nå, er å jobbe videre med målformuleringer og ta med oss innspillene vi fikk inn i det videre arbeidet, sier Dahl. Han presiserer at samfunnsmålet er foreslått på bakgrunn av bestillingen fra Samferdselsdepartementet, som også til slutt skal godkjenne målet.
Flere pekte på at det er målkonflikter mellom det å forbedre eller utvikle et konsept for en bedre vegforbindelse, og samtidig unngå å skape mer trafikk, og da spesielt inn mot byområdene som er omfattet av nullvekstmål.
Bo- og arbeidsmarkeder og varetransport
Andre innspill dreide seg om et ønske om at prosjektet bidrar til å binde bo- og arbeidsmarkeder sammen – ikke bare sørge for fremkommelighet «gjennom»! Derfor mente flere at det er viktig at man måler reisetid ikke bare fra nord til sør, men også på delstrekninger. Det ble også fremhevet at regionforstørring av arbeidsmarkedet primært skal skje gjennom økt bruk at kollektiv og grønn mobilitet, og at prosjektet bør bygge opp under dette.
Flere var opptatt av at næringslivet må komme tydeligere frem i behov og mål, mens andre mente at det foreslåtte samfunnsmålet kun bygger opp under varetransport.
Hvilke enkle tiltak kan gjennomføres?
Til slutt ble gruppene bedt om å hjelpe til å sortere i tiltakene som ble foreslått på verkstedet i november – hvilke enkle og kostnadseffektive mindre tiltak kan være relevante for å oppnå KVUens samfunnsmål?
Her ble spesielt bruken av bedre ITS, trafikkstyring vektlagt, herunder f.eks. dynamisk skilting, feltregulering og hastighetsregulering for å utnytte veikapasiteten mest mulig effektivt. Vegprising/bompenger ble også nevnt som relevant, her var det ulike meninger om hvilke trafikantgrupper som burde rammes av avgifter, og hvem som skulle styres hvor.
Det ble også lagt vekt på arealplanlegging, spesielt lokalisering av næring, samt koblingen mellom areal- og transportplanleggingen i utvikling og plassering av gode knutepunkter, innfartsparkering mm. Kollektivtilbudet ble også fremhevet som relevant.
Noen mente at tiltak for gange og sykkel var viktig, andre fremhevet at dette først og fremst gjelder i byområder, og derfor ikke er relevant i denne KVUen.
Nytt møte før sommeren
Referansegruppa inviteres til nytt møte før sommeren. KVUen skal overleveres Samferdselsdepartementet innen utgangen av 2019.
Presentasjonene fra møtet er tilgjengelig til høyre på denne siden.