Idéverksted for KVU rv. 35 Hokksund–Åmot–Jevnaker
7. og 8. september var representanter fra ungdomsråd, kommuner, fylkeskommuner, næringslivet og interesseorganisasjoner samlet på Klækken Hotell i Ringerike i Buskerud. Anledningen var idéverksted for konseptvalgutredningen(KVU) for rv. 35 Hokksund-Åmot-Jevnaker.
Stortinget har bestemt at det skal lages konseptvalgutredninger (KVUer) for alle statlige investeringer med antatt totalkostnad over 500 millioner kroner. Slike utredninger skal gjennomgå en ekstern kvalitetssikring (KS1). Hensikten med utredningen er å finne den beste måten å løse transportbehovet på og gi grunnlag for planlegging etter plan- og bygningsloven. Som en sentral del av KVU-arbeidet arrangeres det et idéverksted hvor alle parter som på en eller annen måte blir berørt får bidra med ideer og drøfte behov.
Viktige innspill
40 personer i alderen 15 til 79 år deltok på verkstedet for KVU rv. 35. Deltakerne ble delt inn i grupper for å se på dagens og fremtidens transportutfordringer og behov. De skulle også ta for seg mål for samfunnsutviklingen i området Hokksund–Åmot–Jevnaker. Resultatene fra diskusjonene ble skrevet ned og senere gjennomgått i plenum. På dag to av verkstedet ble kartene hentet frem. Gruppene skulle først se på om man kan redusere transportbehovet eller effektivisere bruken av dagens infrastruktur og kjøretøy. Videre skulle man drøfte utbedringstiltak på eksisterende rv. 35, deretter skulle en større utbygging av transportsystemet drøftes.
Godt fornøyd
I gruppene var meningene mange og diskusjonene livlige. – Vi er godt fornøyd med oppmøtet og innsatsen til deltakerne, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Anne-Lise Sæther. Innspillene fra verkstedet er grunnlaget for Statens vegvesens videre arbeid med konseptvalgutredningen. – Vi har fått mange gode innspill, så her får prosjektgruppa mye å jobbe videre med.
I disse dager lages det en rapport fra verkstedet der alle innspill og resultater av gruppearbeidene blir tatt med. Rapporten blir en sentral del av det videre arbeidet med KVUen, som skal oversendes Vegdirektoratet i løpet av februar 2011.