Et sentralt mål er at flere trafikanter skal velge enten kollektiv transport, sykkel eller gange. Som et insentiv for å redusere antall kjøretøy og få flere til å sykle skal det bygges flere sammenhengende sykkelveier inn og ut av Trondheim sentrum. Hensikten med Hovedsykkelrute Trondheim er å planlegge og bygge en sammenhengende hovedsykkelrute langs hovedveinettet.
Miljøpakken skal bygge sammenhengende sykkelvei fra Gildheim til Pirbrua. Strekningen er 3,5 km. lang.
Video: Sweco/Statens vegvesen.
Vegvesenet planlegger en foretrukket gjennomkjøringsrute uten stopp og friksjon. Når du sykler langs denne, skal du slippe å stoppe opp.
Fremkommelighet og sikkerhet for syklende og gående står sentralt. Forbedringer og bedre sammenheng i infrastrukturen vil gjøre det mer attraktivt å sykle eller gå til og fra byen. Dette er et steg i riktig retning for å nå målet i byvekstavtalen om nullvekst i personbiltrafikken. Utbyggingen er i tråd med sykkelstrategien for Trondheim.
Miljøpakken er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune. Kontaktutvalget har ansvaret for styringen av prosjektene i Miljøpakken.
Miljøpakkens prosjekter omfatter bl.a. Nydalsbrua og ny E6 Jaktøyen-Tonstad, kollektivtransport, sikkerhet og miljø (bedring av bymiljøet og tiltak mot trafikkstøy), og tiltak for gående og syklende.
Frem til 2029 skal Miljøpakken planlegge og gjennomføre mange små og store prosjekter i Trondheim for å gi bedre fremkommelighet og miljø for alle. Gjennom en rekke tiltak skal byen oppnå lavere klimautslipp, kortere bilkøer og mindre trafikkstøy. Ved å gjøre det mer attraktivt og effektivt å velge å sykle eller å gå oppnår man mange positive effekter, les om målsettingene i Miljøpakken. Miljøpakken ble inngått med Samferdselsdepartementet i 2009, abeidet skal pågå til 2029.
Hovedsykkelruter i prosjektet
Gildheim til Pirbrua:
Kart strekningene hovedsykkelruter Gildheim til Pirbrua i Trondheim.
Den nye hovedsykkelruten vil strekke seg fra Gildheim til Pirbrua, og prosjektet er inndelt i fem delstrekninger:
Gildheim–Leangbrua Reguleringsplaner for Gildheimkrysset-Leangen stasjon og Ladalen–Thrond Nergaards veg ble sluttbehandlet i bystyret 18.11.21. Byggingen kan være fullført i 2024.
Leangbrua–Dalenbrua Delstrekningen er under utbygging nå, blir ferdigstilt i løpet av 2023.