Hovedsykkelruter i Trondheim
Hensikten er å oppnå sammenhengende sykkelrutestrekninger slik at det skal være enklere og tryggere å sykle i Trondheim.
Hovedsykkelruter er en del av Miljøpakken i Trondheim.
Formingsveilederen for hovedsykkelruter i Trondheim gir grunnlaget for planleggingen og prosjekteringen av hovedsykkelrutene.
Dette er de pågående prosjektene:
Trondheim øst (Gildheim-Pirbrua ):
Trondheim vest:
Aktuelt:
En sammenhengende sykkelrute
Et sentralt mål er at flere trafikanter skal velge enten kollektiv transport, sykkel eller gange. Som et insentiv for å redusere antall kjøretøy og få flere til å sykle skal det bygges flere sammenhengende sykkelveier inn og ut av Trondheim sentrum. Hensikten med Hovedsykkelrute Trondheim er å planlegge og bygge en sammenhengende hovedsykkelrute langs hovedveinettet.
Se strekningsoversiktene i prosjektet "Hovedsykkelruter i Trondheim" (link til ArcGis interaktiv kart)
Vegvesenet planlegger en foretrukket gjennomkjøringsrute uten stopp og friksjon. Når du sykler langs denne, skal du slippe å stoppe opp.
Fremkommelighet og sikkerhet for syklende og gående står sentralt. Forbedringer og bedre sammenheng i infrastrukturen vil gjøre det mer attraktivt å sykle eller gå til og fra byen. Dette er et steg i riktig retning for å nå målet i byvekstavtalen om nullvekst i personbiltrafikken. Utbyggingen er i tråd med sykkelstrategien for Trondheim.
![bilde av syklister](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/sykkelrutetrondheim/bilder/sykkelfelt-sykkeltrafikk-1295.gif?width=936&height=520&mode=crop)
Miljøpakken er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune. Kontaktutvalget har ansvaret for styringen av prosjektene i Miljøpakken.
Miljøpakkens prosjekter omfatter bl.a. Nydalsbrua og ny E6 Jaktøyen-Tonstad, kollektivtransport, sikkerhet og miljø (bedring av bymiljøet og tiltak mot trafikkstøy), og tiltak for gående og syklende.
Frem til 2029 skal Miljøpakken planlegge og gjennomføre mange små og store prosjekter i Trondheim for å gi bedre fremkommelighet og miljø for alle. Gjennom en rekke tiltak skal byen oppnå lavere klimautslipp, kortere bilkøer og mindre trafikkstøy. Ved å gjøre det mer attraktivt og effektivt å velge å sykle eller å gå oppnår man mange positive effekter, les om målsettingene i Miljøpakken. Miljøpakken ble inngått med Samferdselsdepartementet i 2009, abeidet skal pågå til 2029.
Hovedsykkelruter i prosjektet
Gildheim til Pirbrua:
![Kart strekningene Hovedsykkelrute Trondheim](/contentassets/5473a1fdc1814baea9b9aa6c454c295f/kart-sykkelrute-trondheim.jpg?width=768&mode=crop)
Den nye hovedsykkelruten vil strekke seg fra Gildheim til Pirbrua, og prosjektet er inndelt i fem delstrekninger:
-
Gildheim–Leangbrua Reguleringsplaner for Gildheimkrysset-Leangen stasjon og Ladalen–Thrond Nergaards veg ble sluttbehandlet i bystyret 18.11.21. Byggingen kan være fullført i 2024.
-
Leangbrua–Dalenbrua Delstrekningen er under utbygging nå, blir ferdigstilt i løpet av 2023.
-
Dalenbrua–Lilleby skole Ferdig bygget, åpnet oktober 2021.
- Lilleby skole–Strandveien Planforslag sendt til sluttbehandling.
- Nordtvedts gate–Pirbrua Forprosjektfase pågår nå.
Informasjonsark om delstrekningene (PDF)
Tonstad–Sluppen:
- Tonstad–Sluppen Prosjektutvikling vår 2022.
![Kart Sykkelruter Sluppen-Tonstad](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/sykkelrutetrondheim/bilder/kart-sluppen-tonstad-rev.jpg?width=768&mode=crop)
Holtermanns veg–Sluppen:
Statens vegvesen har utarbeidet detaljreguleringsplan for E6-parsell Sluppen og strekningstiltak i Holtermanns veg.
- Strekning Holtermanns veg–Sluppen. Forventet byggestart i 2021.
- Fase:
- Planfase
- Kommuner:
- Trondheim
- Fylker:
- Trøndelag
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Handlingsprogrammet 2018–2023
- Oppstart:
- 2020
- Antatt åpnet:
- November 2025