Vi er klare til å bygge Hovedsykkelrute Trondheim
Stemningen var god da samferdselsminister Knut Arild Hareide la fram NTP fredag før helga.
– Hovedsykkelrute Trondheim er et av vegprosjektene som Statens vegvesen spilte inn til Samferdselsdepartementet i arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033, sier prosjektdirektør i utbyggingsdivisjonen Ove Nesje i Statens vegvesen.
Vegvesenet har kuttet kostnader på vegprosjektene i sitt NTP forslag med 134 milliarder kroner. Det var viktig for å få på plass flere vegprosjekter i transportplanen.
Hovedsykkelrute Trondheim vil knytte sammen sentrum og østbyen
Statens vegvesen er byggherre for prosjektet som er en del av Miljøpakken i samarbeid med Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune. Ruta strekker seg fra sentrum til østbyen.
–Vegvesenet skal bygge en attraktiv hovedsykkelrute på cirka 3.5 kilometer med sykkelekspressvei-kvaliteter, samtidig som vi skal legge til rette for fotgjengere. Sykkelruta vil være sammenhengende og adskilt fra andre veier og kryss, slik at man skal kunne sykle uten å måtte stoppe opp, forteller prosjektleder Torstein Ryeng.
Hensikten med å bygge hovedsykkelruta er å øke sykkelandelen i Trondheim. Sykkelstrategien for Trondheim har som mål å doble sykkelandelen, noe som betyr at sykkel skal stå for ca. 14 prosent av alle reiser i Trondheim i 2025 mot ca. 7,5 prosent i 2009/2010. Omregnet til antall sykkelturer tilsvarer dette en økning fra 40 000 til ca. 100 000 i snitt per dag. Hovedsykkelrute Trondheim er delt inn i fire delstrekninger, byggingen er i gang på delstrekningen Dalenbrua–Lilleby skole.
De andre tre delstrekningene er:
- Gildheim–Leangbrua (planen er oversendt til kommunen til sluttbehandling, kan være ferdig bygget høsten 2022).
- Leangbrua–Dalenbrua (planlegging pågår, tidligst ferdig 2022/2023).
- Lilleby skole–Pirbrua (forprosjekt pågår).
Gevinstene av prosjektet
- Økt sikkerhet for syklister.
- Økt framkommelighet for syklister.
- Tydeliggjøre hovedrutene og syklistenes plass i vegnettet (synliggjøring og trygghet).
- Gi bedre sykkelopplevelse.
– Det er mange utfordringer i et så komplisert byprosjekt, vi samarbeider tett med både Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune og Bane NOR, forteller Ryeng.
– Sykling har mange positive ringvirkninger; det blir mindre kø og bedre luft for alle som bor i byen, dessuten er det bra for helsa å bevege seg fremfor å sitte i bilkø. Den nye hovedsykkelruta blir et kraftig løft for myke trafikanter i Trondheim, avslutter Ryeng.