Her finner du informasjon om hva som skal bygges, når, hvor lenge arbeidene skal pågå, trafikksikkerhet og anbefalt alternativ sykkelrute.

Delstrekning 6 b og c på E39 Sykkelstamveg Bergen strekker seg fra Bradbenken i Bergen sentrum til Glass Knag-bygget ved avkjøringsrampen fra E39 i Sandviken (2,4 km). Det er Statens vegvesen som er ansvarlig og byggherre for prosjektet, mens Vestland fylkeskommune blir vegeier etter at prosjektet er ferdig. Prosjektet er finansiert av Miljøløftet. Du kan lese mer om deres arbeid med E39 Sykkelstamveg Bergen på deres nettsider.

E39 Sykkelstamveg Bergen er en del av Miljøløftet sin satsning for å nå målet om nullvekst i Bergen sentrum. Sykkelstamvegen skal gi et sammenhengende sykkeltilbud inn mot Bergen sentrum fra nord, og strekningen bygges av entreprenør Vassbakk & Stol.

Hva skal bygges?

Sykkelstamvegen vil hovedsakelig bestå av sykkelveg med fortau, men på grunn av plassbegrensning vil det være gang- og sykkelveg med blandet sykkel- og gangtrafikk på noen kortere strekninger. Belysningen i Rothaugtunellen skal også skiftes.

Arbeidet omfatter også oppgradering av seks bussholdeplasser.

Se kart for plassering av bussholdeplasser, og hvor det nye lysregulerte krysningspunktet for sykkel vil være. Kartet markerer sykkelveg med separert felt for gående og syklende med grønn farge, og blandet felt med rød farge.

Når og hvor lenge?

Arbeidet med å bygge Sykkelstamvegen mellom Bradbenken og Glass Knag startet opp i april 2024. Arbeidet skal pågå i ca. 2,5 år, og strekningen blir delt opp i ulike arbeidsområder. Det vil bli gjennomført arbeid på normalt fire arbeidsområder om gangen. Når et arbeidsområde blir ferdigstilt vil det startes opp arbeid i et nytt område. Bakgrunnen for at arbeidet gjøres etappevis er med hensyn til trafikkavvikling.

Strekningen mellom Bradbenken og Sandvikstorget skal ferdigstilles sommeren 2025. Det resterende strekket mellom Sandvikstorget og Glass-Knag vil stå ferdig sommeren 2026.

Hvordan blir det nye tilbudet mer trafikksikkert?

Prosjektet gir et bedre tilbud for syklister på strekningen, da den nye sykkelvegen blir fysisk adskilt fra bilvegen. Dagens løsning har mange utfordringer, med for eksempel parkerte biler på innsiden av sykkelfeltet. Det bygges også en signalregulert sykkelkryssing ved Sandvikstorget, som sørger for en trafikksikker kryssing av bilvegen. Det ulykkesbelastede Gjensidigekrysset signalreguleres for alle trafikantgrupper. På rampen fra E39 legges sykkelvegen i bakkant av bussholdeplassen, for å unngå uønskede konflikter mellom syklister og kollektivreisende.

Anbefalt alternativ rute for syklister under anleggsperioden.

Syklister som ferdes på strekningen vil oppleve redusert framkommelighet og omkjøringer i anleggsperioden. Strekningen vil være åpen for trafikk, men vi ber syklister benytte seg av alternativ rute mens anleggsarbeidene pågår. Alternativ rute vil gå via Amalie Skrams vei, Ekregaten, Sandviksveien og Nye Sandviksvei. Årsaken er at tilbudet for gående og syklende på flere parti langs fv. 577 vil bli lagt om når anleggsarbeidene pågår.

Bilde av et kart som viser området fra Bradbenken til Glass Knag hvor det er markert opp en sykkelrute.
Illustrasjon: Google Maps Foto: Google maps/Statens vegvesen

Bergen sentrum–NHH Delstrekning 6 a–d