I gang med KS1
27. og 28. september pågikk befaring av strekninger og møter med KS1- konsulenter.
KS1 betyr kvalitetsikring av store statlige investeringsprosjekter og skal gjennomføres for alle KVU-utredningene. KS1 konsulentene for strekningen Trondheim – Steinkjer består av selskapene TerraMar og OsloEconomics, som er innleid på oppdrag fra finansdeprtementet.
Intensjonen med KS1 behandlingen av konseptvalgutrednigen er bl. a. å vurdere samfunnsnytten av prosjektet.
Befaringen foregikk over to dager og tok for seg relevante tema som veg og bane i dag, steder der det forventes trafikkvekst, jernbaneutvikling, sårbarhetsproblematikk , stedsutvikling, dyrkamark og knutepunktutvikling. Representanter fra kommunene møtte på de stopp som foregikk i sin kommune. I tillegg var intteresseparter som NHO og transportører representert.
Været var en god blanding av opphold, sol og kraftig regn og det er representativt for de klimatiske forholdene på strekningen!
På møter med enkelte av de som hadde bidratt i utarbeidelse av KVU - rapporten og noen av deltakerne i samarbeidsgruppa, ble det stilt spørsmålstegn til hvilken oppfatning som er om fremtidig vekst i trafikkk på E6 og Trønderbanen, befolkningsvekst og næringsutvikling. Spesielt ble det fokusert på betydning av andre pågående planer som et nytt logistikkknutepunkt, flyplassutbyggingen av realisering av interkommunal arealplan for Trondheimsregionen.
Synliggjør samfunnskostnadene
Målsettinger om bedre effektivitet eller fremommelighet, redusert sårbarhet for stengning av veg eller banenettet som følge av trafikkulykker, ras eller flom samt et samkjørt trafikktilbud på veg og bane ligger til grunn for anbefalinger som er gitt i KVU - rapporten. KS1 konsulentene oppfordret Statens vegvesen i samarbeid med jernbaneverket om å synliggjøre samfunnskostnadene ved dagens sårbarhet for det nasjonale stam- og rutenettet mellom Skatval og Åsen forbi Langstein og situasjonen med kødannelser og ulykker ved de tre tunnelene mellom Trondheim og Steinkjer.
I høst vil det derfor arbeides spesielt med å kvantifisere eller på andre måter klassifisere betydningen av en redusert sårbarhet. Dette både i forhold til personreiser, næringstransport og framkommelighet for nød- og utrykningsetater. KS1- konsulentene oppfordret også til at det i rapporten beskrives nærmere hvilke gevinster en felles utbygging av veg- g jernbaneprosjekter ved for eksempel Langstein vil ha for den totale investeringssummen for prosjektet. Her ble det spesielt nevnt felles massehåndtering, rigg- og deponiområder.
Stor interesse
Befaringen og møtene viser at det er mange som er interessert i KVU- arbeidet og ser mange positive ringvirkninger av de foreslåtte tiltakene. Utredningen omfatter mange store tema. Samtidig som KVU - utredningen legger opp til en formiddabel nedgang i reisetid mellom Trondheim og Steinkjer, er mange av de positve effektene knyttet til forhold som bedre pålitelighet og en større valgmulighet i forhold til andre reisemidler enn personbil for privatreiser.
Takk til alle som møtte opp og som viser interesse for utredningsarbeidet som pågår!