Statens vegvesen og Veidekke har i dag skrevet kontrakt om oppgradering av Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo sentrum.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Veidekke Infrastruktur, Øivind Larsen
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Veidekke Infrastruktur, Øivind Larsen Foto: Erik Larsstuen

Kontrakten er en totalentreprise i samspill med en verdi på 2,1 mrd. nok. eks. mva.

-Dette er en viktig milepæl i prosjektet. Prosjektet har de siste ti månedene gjennomført en samspillsfase med Veidekke der grunnlaget for selve prosjektgjennomføringen er lagt. Etter en god planleggingsprosess skal vi nå inn i selve gjennomføringen av byggearbeidene. Vi fortsetter det gode samarbeidet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Både Vaterlandstunnelen (370 meter) og Hammersborgtunnelen (380 meter) er gamle og de trenger oppgradering og utskifting av infrastruktur. I tillegg skal Hammersborgtunnelen bygges om, senkes åtte meter og terrorsikres som følge av sin nærhet til nytt regjeringskvartal.

Begge tunnelene får nye rør, kabler, ledninger, skilting og belysning i tillegg til nødvendig tunnelsikkerhetstustyr.

- Dette er et prosjekt som passer Veidekke godt med omfattende grunnarbeider og utfordrende konstruksjonsarbeider. Vi har gjennomført en vellykket samspillsfase sammen med Statens vegvesen i snart ett år som gir oss et veldig godt grunnlag for prosjekt­gjennomføringen. Vi takker for tilliten og gleder oss til å komme i gang med byggearbeidene, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur.

Byggearbeidene starter i løpet av kort tid og skal etter planen være ferdig sommeren 2027. Ring 1 mellom Oslo spektrum og St. Olavsgate vil være helstengt i perioden.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Elin Hermanstad Havik
Prosjektleder Ring 1
481 18 540


Aktuelt for fylke(r): Oslo