Den tredje rapporten om de trafikale effektene viser at biltrafikken er redusert over bygrensen til Oslo, og bruk av kollektivtrafikk har økt.

Illustrasjonsbilde fra E18.
Illustrasjonsbilde fra E18. Foto: Kjell Vold / Statens vegvesen

Statens vegvesen har oppsummert de trafikale effektene etter midlertidig stenging av Ring 1 fra 1. juli 2024 og forbud mot elbiler i kollektivfeltene fra 6. mai 2024.

Nedgang i biltrafikken

I august 2024 var biltrafikken over bygrensen fra vest redusert med 5 prosent sammenliknet med referanseåret. I sør er reduksjonen med bil 2 prosent, mens nordøst skiller seg ut med en økning i persontrafikken med bil på 3,5 prosent sammenlignet med referanseårene.

Trafikktellingene første del av september viser fortsatt reduksjon i biltrafikken, men mindre enn i august. Det tyder på at trafikkbildet nå i større grad har tilpasset seg både elbilforbud og midlertidig stengt Ring 1.

Akseptabel situasjon i Operatunnelen

E18 Operatunnelen er hovedomkjøring for Ring 1. Trafikkavviklingen i Operatunnelen er noe dårligere enn før Ring 1 ble stengt, men er fortsatt akseptabel av hensyn til risiko for liv og helse ved alvorlige hendelser. Supplerende tiltak for å begrense trafikken inn i tunnelsystemet kan derfor avventes, men Statens vegvesen vil følge trafikkutviklingen nøye fremover.

Vekst i kollektivreisende

Alle korridorer inn mot Oslo har hatt vekst i kollektivreisende. Fra vest har buss og t-bane økt med 4 prosent, og reisende med tog med 5 prosent. Tilsvarende tall over bygrensa i sør viser en økning med buss og t-bane på 4 prosent og tog 1,5 prosent. Fra nordøst er økningen med buss og t-bane på 11,5 prosent og tog 9 prosent.

Statens vegvesen har tett dialog med Ruter og Jernbanedirektoratet for å tilrettelegge et best mulig tilbud for å fange opp den økte kollektivtrafikken på grunn av midlertidig stengt Ring 1. De som kan oppfordres til å reise kollektivt for å gi bedre framkommelighet for næringstrafikken og de som må kjøre bil.

Oppheving av elbilforbudet i helg

Elbilforbudet ga noe mer kø i vest for Oslo, spesielt i helgene. I helger er det mindre trafikk i Operatunnelen, og elbilene er derfor gitt adgang til kollektivfeltet på E18 mellom Asker og Lysaker lørdag og søndag. Dette har bedret trafikksituasjonen og søndagstrafikken flyter omtrent som tidligere. Trafikktallene viser at trafikkreduksjonen på E18 vest for Oslo i hverdagene, har ført til en liten økning på fylkesveiene.

For ytterligere informasjon

Halvard Gavelstad
Prosjektleder trafikk

926 64 092