E39 Uføretunnelen
Sommeren 2022 startet arbeidene med utbedringen av E39 Uføretunnelen ved Jektvik på Stord.
Tunnelen er 610 meter lang og ble åpnet 1. oktober 2004, tunnelen er en del an TEN-T vegnettet i Norge der det i gjennomsnitt passerer det om lag 4000 kjøretøy i døgnet.
Utbedringene som utføres både inni og utenfor tunnelen gjøres for å oppfylle kravene i den Europeiske tunnelsikkerhetsforskriften som Norge er pålagt å følge.
Arbeidet som skal utføres:
- Alt elektronisk utstyr i tunnelene skal byttes ut
- Nye SOS-skap for brannslukker og tunnelstyring
- Nødtelefoner etableres sammen med brannslukker i alle skap.
- Nye antennekabler for DAB-radio og nødetatenes radiosamband.
- Bommer med rødt varsellys og kameraovervåking av dagsoner.
- Ny og bedre belysning i heng, samt også sammenhengende rømningslys igjennom hele tunnelen.
- Nytt tekniske bygg utenfor tunnelmunningen i sør.
Den gamle E39 på utsiden av Uføretunnelen som siden 2004 har vært benyttet som sykkel- og gangvei blir nå tatt i bruk igjen som omkjøringsvei på natten. Trafikken vil bli regulert av trafikkdirigenter, da i én retning av gangen. Arbeidet starter første uken i august, og tunnelen holdes stengt sju netter i uka fra kl. 21.00 til kl. 06.00 og kommer til å vare ut året 2022.
Roxel Infra AS er hovedentreprenør og Stord anlegg er underentreprenør.