Ferjesambandet E6 Bognes-Skarberget stenges 3. januar 2022
Ferjesambandet E6 Bognes-Skarberget stenges i tre måneder fra og med 3. januar 2022. Det blir omkjøring over sambandet rv. 827 Drag-Kjøpsvik.
Statens Vegvesen og entreprenøren PEAB as bygger om de fire ferjeleiene i Tysfjorden. For å få gjennomført helt nødvendig arbeid, må ett og ett av de to ferjesambandene i perioder stenges. Den 3. januar stenges derfor E6 Bognes-Skarberget i tre måneder. Trafikken rutes da over sambandet rv. 827 Drag-Kjøpsvik. På E6 blir omkjøringen skiltet med lystavle ved Dragskrysset i sør og ved Efjord i nord.
Styrker det åpne sambandet
Når bare ett ferjesamband er åpent betjenes det med to ferjer. MF Melshorn flyttes til Drag-Kjøpsvik når Bognes-Skarberget stenges og MF Vardehorn flyttes til Bognes-Skarberget når Drag-Kjøpsvik stenges. (Se stenge- og rutetabeller under)
Grønt, sikkert og tilgjengelig
Ombyggingen er et ledd i det grønne skiftet. Når ferjeleiene står ferdig i desember 2022 setter Statens vegvesen inn nullutslippsferger (El-ferjer) i begge samband. Ombyggingen vil også gi bedre og sikrere trafikkavvikling. Det bygges samtidig servicebygg med oppholdsrom og toalettfasiliteter som er tilrettelagt for alle reisende.
Krevende trafikkbilde
Statens vegvesen oppfordrer alle til å kjøre ekstra aktsomt langs rv. 827 når det settes inn to ferjer over Drag-Kjøpsvik. Det vil bli flere biler på vegen enn normalt og trafikken kan i perioder komme til å gå tregere enn vanlig. Senk farten, vis særlig hensyn til skolebarn, andre myke trafikanter og til de som jobber med å bygge om ferjeleiene.
Kontinuerlig byggeaktivitet
Statens vegvesen gjør oppmerksom på at det også utenom periodene med stengning vil være byggeaktiviteter på begge ferjeleiene. Dette kan i noen tilfeller medføre forsinket avvikling av trafikk.
NB: Trafikken over rv. 85 Bognes-Lødingen påvirkes ikke av utbyggingen og vil gå som normalt.
Stenging vil skje i følgende perioder:
Bognes-Skarberget:
03.01.2022 |
31.03.2022 |
(3 mnd.) |
01.09.2022 |
30.11.2022 |
(3 mnd.) |
Drag-Kjøpsvik:
01.09.2021 |
31.10.2021 |
(Utført.) |
01.04.2022 |
31.05.2022 |
(2 mnd.) |
Ny ruteplan i perioder ved stenging
Det legges opp til å ha samtidige avganger fra Drag og Kjøpsvik i perioden med to ferger i rv. 827 sambandet.
Ruteplan Drag‐Kjøpsvik (3. januar - 31. mars 2022) |
|
Ruteplan Bognes‐Skarberget (1. april – 31. mai 2022) |
||
Fra Kjøpsvik |
Fra Drag |
|
Skarberget |
Bognes |
05:50 |
05:50 |
|
00:40 |
00:40 |
06:50 |
06:50 |
|
02:00 |
02:00 |
08:00 |
08:00 |
|
04:40 |
04:40 |
08:50 |
08:50 |
|
06:00 |
06:00 |
10:00 |
10:00 |
|
07:20 |
07:20 |
11:10 |
11:10 |
|
08:40 |
08:40 |
12:00 |
12:00 |
|
09:20 |
09:20 |
13:00 |
13:00 |
|
10:20 |
10:20 |
14:00 |
14:00 |
|
11:00 |
11:00 |
15:00 |
15:00 |
|
11:40 |
11:40 |
16:00 |
16:00 |
|
12:20 |
12:20 |
17:00 |
17:00 |
|
13:00 |
13:00 |
18:00 |
18:00 |
|
13:40 |
13:40 |
19:00 |
19:00 |
|
14:20 |
14:20 |
20:00 |
20:00 |
|
15:00 |
15:00 |
20:50 |
20:50 |
|
15:40 |
15:40 |
22:00 |
22:00 |
|
16:20 |
16:20 |
23:00 |
23:00 |
|
17:00 |
17:00 |
01:00 |
01:00 |
|
17:45 |
17:45 |
02:00 |
02:00 |
|
18:40 |
18:40 |
|
19:20 |
19:20 |
||
|
|
|
20:20 |
20:20 |
|
|
|
21:15 |
21:15 |
|
|
|
22:00 |
22:00 |
|
|
|
23:20 |
23:20 |
Ruteendringene vil bli oppdatert hos Torghatten Nord (rutetabeller) og i reiseopplysningsportalen: https://www.reisnordland.no/rutetabeller
Annen kollektivtransport
Bussrute linje 100 Narvik/Sortland-Bodø og Bodø-Narvik/Sortland vil i stengeperioder kunne påvirkes. Vi ber reisende å benytte seg av www.reisnordland.no. Informasjon om endinger for bussruta publiseres der.
Kontakter
For informasjon om ferjedrift og ruter kontakt:
Steinar Simonsen
Telefon:91340435
'E-post: steinar.simonsen@vegvesen.no
For informasjon om utbyggingen kontakt:
Knut Sjursheim
Prosjektleder, Statens vegvesen, Utbygging Nord
Tel:97099993
E-post: knut.sjursheim@vegvesen.no
http://www.vegvesen.no
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.