Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Det går til tider tregt for trafikken på rv. 83 sørfra og inn mot sentrum. I de verste periodene tar det opp til 15-20 minutter ekstra å kjøre denne distansen.

– Vi har hele tiden sagt at så lenge Harstadpakken pågår må folk regne med utfordringer i trafikken, og nå er vi der at det virkelig begynner å merkes. Vi vil hele tiden prøve å minimere konsekvensene, men det er begrenset hva vi kan få til og vi kommer ikke unna at det i perioder vil være vanskelig, forklarer fungerende prosjektleder i Harstadpakken, Olav Frantzen.

Regn med 15-20 minutter ekstra
På morgenen, og spesielt i tiden kl. 0730-0830, må alle som kommer sørfra beregne 15-20 minutter ekstra kjøretid.
– Dette er nok det vi må regne med fremover, men vi følger med og vurderer fortløpende hvilke tiltak vi kan sette inn, forklarer Frantzen.

Flaskehalsen
Kanebogen kryssområde er flaskehalsen i dette. Det er det mest trafikkerte punktet i Harstad, og det er trangt om plassen. Det opprinnelige lyskrysset ble erstattet av en midlertidig rundkjøring, siden denne gir en bedre og tryggere trafikkavvikling.

– Vi prøver hele tiden å gjøre denne rundkjøringen så optimal som mulig, men vi har veldig begrenset med plass og det er bare å erkjenne at den aldri vil bli like god som en vanlig rundkjøring, sier Frantzen.

Harstadpakken følger hele tiden med på trafikkavviklingen på riksvegen, og det merkes godt at den kommunale vegen Skorsteinen ble stengt for trafikk tidligere i høst.

– Etter at vi stengte den kommunale vegen Skorsteinen har vi registrert at det har blitt mer trafikk på riksvegen. Dette regnet vi med, og vi har målt kjøretiden på ulike dager og sett at det nå ligger på rundt 15-20 minutter ekstra kjøretid på morgenen, forklarer Frantzen.

Høflige Harstad-folk
Det observeres også at det er liten ventetid fra de som skal inn fra sidevegene. De som kjører på riksvegen slipper inn «alt» fra sidevegene, og det fører igjen til kødannelse på riksvegen.

– Det er flott at Harstad-folk er høflige i trafikken, men alle kan bli litt mer bevisst på at de som står på sidevegene også må tåle å vente litt, før de slipper ut på riksvegen, sier Frantzen.

Han mener alle kan være med på bidra til at køen blir mindre.

– Vær effektiv i kryssene, planlegg egen kjøring og om mulig kjør utenom rushtidene. Vis hensyn til dine medtrafikanter og tett lukene til bilen foran deg ved lav fart i køen, og prøv å ikke skap luker for egen fordel – det skaper bare større problemer for de som kommer bak deg, sier Frantzen.

Så mange som mulig må kjøre på riksvegen
I de delprosjektene Harstadpakken skal gjennomføre på riksvegen, så legges det hovedsakelig opp til omkjøring på stedet.

Trafikken vil i perioder gå litt tregere på disse stedene, men det er tryggere for alle at vi bruker litt lenger tid til og fra byen, enn at vi velger å bruke sidevegene.

Nødetatene belager seg i stor grad på bruk av sideveger, slik at jo mindre trafikk det er her, jo bedre blir fremkommeligheten når uhell oppstår.

Buss, gå eller sykle
Nå er det jo selvsagt slik at bussen ikke passer som fremkomstmiddel for alle, men det er nok flere som kunne tatt buss i Harstad. Selv om bussen står i den samme køen som bilistene, vil det hjelpe hvis flere tar bussen. 

– Vi har tidligere oppfordret så mange som mulig til å bruke buss, kjøre flere i samme bil, gå eller sykle når de skal til og fra byen. Vi vet jo at jo flere som gjør dette, jo færre biler blir det på vegene, sier Frantzen.

 

Tett trafikk sørfra - en tidlig morgen. Foto: Tomas Rolland
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark