Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Stasjonsbygget på Sama er ferdig revet, pumper, pumpefundamenter, drivstofftanker er fjernet og forurenset masse er skiftet ut.

For å gi plass til den fremtidige tunnelen gjennom Harstadåsen måtte den tidligere Esso-stasjonen på Sama fjernes. Arbeidet startet i august og ble ferdig denne uken.

To entreprenører
Kontrakten var delt i to, og det var AF Decom AS som rev bygget, mens SP Maskin AS hadde ansvaret for å grave opp bakken for å fjerne drivstofftanker og forurensede masser.

– Entreprenøren har gravd opp alle tankene og pumpefundamentene, og fjernet den gamle smøregraven. All forurenset masse er gravd opp og skiftet ut med rene masser, forklarer byggeleder Knut Abrahamsen i Harstadpakken.

De forurensede massene er kjørt godkjent deponi på Sortland.

Lagres stein på tomta
Tomta er ferdig sanert og skal i første omgang brukes til å mellomlagre steinmasser fra arbeidet på forskjæringen for tunnelen på Seljestad, i krysset ved Margrethe Jørgensens vei. Disse massene skal brukes i arbeidet med kryssområdet på Sama, som settes i gang første kvartal 2016.

Utfordringer
- Arbeidet har stort sett gått etter planen, men vi har hatt en del plunder og heft med kabler som ikke var merket på kartet. Dette har ført til strømbrudd og at en del abonnenter har mistet internett-forbindelsen i lengre perioder. Det er alltid en utfordring å grave i bakken i bystrøk. Det er ikke alltid kartene er oppdatert, og da kan det dukke opp overraskelser, sier Abrahamsen.

Arbeidet med rundkjøringen starter første kvartal 2016
Det er et omfattende arbeid som skal i gang på Sama, og det vil bli utfordrende for entreprenør og for alle trafikantene som ferdes der i dag. Oppdraget lyses etter planen ut før jul, med oppstart første kvartal 2016.

Vi kommer tilbake med omfattende informasjon og inviterer til åpent informasjonsmøte om dette delprosjektet, så snart detaljene begynner å komme på plass.


 

Esso-stasjonen er fjernet - og det er klart for neste delprosjekt i Harstadpakken. Foto: Tomas Rolland
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark