Finansiering
Harstadpakken er beregnet å koste 1816 millioner kroner (2020-tall), og skal dekkes av midler fra staten, fylket og kommunen i kombinasjon med bompenger.
Valg av løsning og finansieringsmetode er vedtatt av kommunestyre i Harstad kommune, samt i Troms fylkesting.
Harstadpakken kvalitetssikret
Valget av løsning for Harstadpakken støttes, etter at Det Norske Veritas AS, Advansia AS og Samfunns- og næringslivforskning AS har kvalitetssikret de ulike alternativene i konseptvalgutredningen (KVU) for riksveg 83 Harstad. De har gått nøye gjennom de ulike konseptene og de tall og vurderinger som Statens vegvesen har lagt til grunn.
Kvalitetssikringen (KS1) er gjort på oppdrag fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet, og støtter hovedpunktene i KVUens prioriterte konsept 2, kollektiv- og gang/sykkelkonsept med tunnel.
Stortinget har vedtatt finansieringen
Stortinget vedtok den 19. juni 2014 utbygging og finansiering av Harstadpakken.
Om økonomiske prioriteringer i Harstadpakken
Harstadpakken praktiserer såkalt porteføljestyring, som betyr at de foreslåtte prosjektene jevnlig skal evalueres og prioriteres innenfor den økonomiske rammen. Dette er en løpende styringsmodell som har til hensikt å sørge for at de riktige tiltakene velges slik at målene for Harstadpakken nås.
Listen med prosjekt man ønsker å bygge er lang, og det er ikke penger til å innfri alt.
Styringsgruppen prioriterer
Det er styringsgruppen i Harstadpakken som prioriterer hva som skal bygges. Den består i dag av disse representantene for de tre samarbeidspartnerne:
- Kari-Anne Opsal (Ap), ordfører i Harstad kommune (leder)
- Kristina Hansen (Ap), fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark fylkeskommune
- Bård Nyland, konstituert direktør i utbyggingsområde nord, Statens vegvesen
Alle prosjektene har det til felles at de faller innenfor tre hovedkategorier: gang/sykkel, kollektivtrafikk og veg- og næringstransport. I tillegg har en rekke tiltak også et bymiljø- eller trafikksikkerhetsperspektiv
De fleste større vegprosjektene i Harstadpakken er nå sluttført og målsettingene er langt på vei innfridd.
Les notatet om utvidet finansiering som i november 2016 ble oversendt til Harstad kommune.
Selv om antallet prosjekter foreløpig er mindre, er fordelingen mellom midlene den samme, og fordeles slik mellom de ulike tiltakene:
Tiltak |
Innhold |
Pris |
Kollektiv |
Kollektivtilbudet i Harstad utvikles med målsetning om å oppnå et raskt, enkelt og helhetlig kollektivtilbud. 30 til 50 prosent frekvensøkning på bynære bussruter. |
10 prosent av totalsummen (medregnet 40 millioner kroner i fylkeskommunale midler som er satt av til økt kollektivtilbud i bompengeperioden) |
Gang- og sykkelveger |
Separate system for gående og syklende langs rv. 83 bortsett fra i selve sentrum. Gang- og sykkelveg, eller fortau, langs fylkesveger og kommunal veger til bolig- og næringsområder. |
39 prosent av totalsummen |
Vegutbygging |
Rv. 83 beholdes som to-feltsveg Fem kryss bygges om til rundkjøringer Ett kryss i sentrum lysreguleres og prioriteres for buss |
22 prosent av totalsummen |
Tunnel |
Tunnel fra Seljestad til Sama |
29 prosent av totalsummen |