Stenger Skorsteinen for gjennomkjøring
For å bedre sikkerheten for myke trafikanter, og da spesielt skoleungene som skal til og fra Kanebogen skole, stenges Skorsteinen for gjennomkjøring fra onsdag 18. november.
Arbeidet med rundkjøringen i Kanebogen fører til at trafikken på riksvegen går saktere enn normalt, og i stedet for å ta høyde for ekstra kjøretid velger noen bilister å kjøre sidevegene i periodene med mest trafikk.
– De kommunale sidevegene, som for eksempel Skorsteinen, er ikke bygd for så stor trafikk, og det går utover tryggheten til myke trafikanter som går og sykler her. I tillegg blir det en ekstra belastning for de som bor i området, sier Fred Erik Fredly i Harstad kommune. Han er prosjektleder for de kommunale delprosjektene i Harstadpakken.
I møter med foreldrene, representert ved FAU, ved Kanebogen skole fikk Harstadpakken flere viktige innspill, og ett av disse gikk på om vi kunne vurdere å stenge Skorsteinen for gjennomkjøring.
– Vi har vurdert konsekvensene ved en slik stenging og vedtatt å innføre et midlertidig forbud mot gjennomkjøring. Skiltene settes opp onsdag 18. november, som vist på kartet, sier Fredly.
Konsekvenser av stengingen
Bussen er unntatt fra forbudet, og kjøring til og fra eiendommer på strekningen er også tillatt. Forbudet gjelder kun gjennomkjøring, og de som i dag kjører denne vegen må nå ned på riksvegen.
Bare et midlertidig tiltak
Forbudet er midlertidig, og gjelder etter planen frem til den nye rundkjøringen i Kanebogen står ferdig sommeren 2016. Da vil skiltene fjernes og vegen bli åpen for vanlig trafikk i igjen.
Så mange som mulig må kjøre på riksvegen
I de delprosjektene Harstadpakken skal gjennomføre på riksvegen, så legges det hovedsakelig opp til omkjøring på stedet. Trafikken vil i perioder gå litt tregere på disse stedene, men det er tryggere for alle at vi bruker litt lenger tid til og fra byen, enn at vi velger å bruke sidevegene.
– Vi oppfordrer så mange som mulig til å kjøre på riksvegen, så fremst de kan. Det er bedre for alle at vi bruker litt mer tid på å komme oss fra A til Å, enn at vi øker belastningen på sidevegene. Så lenge Harstadpakken pågår må folk regne med utfordringer i trafikken. Vi prøver hele tiden å minimere konsekvensene, men kommer ikke unna at det i perioder vil være vanskeligere, forklarer prosjektleder i Harstadpakken, Olav Frantzen.
Også nødetatene belager seg i stor grad på bruk av sideveger, slik at jo mindre trafikk det er her, jo bedre blir fremkommeligheten når uhell oppstår.
Buss, gå eller sykle
- Vi oppfordrer så mange som mulig til å bruke buss, samkjøre, gå eller sykle når de skal til og fra byen. Jo flere som gjør dette, jo færre biler blir det på vegene. Nå er det jo selvsagt slik at bussen ikke passer som fremkomstmiddel for alle, men det er nok flere som kunne tatt buss i Harstad, sier Frantzen.
Omkring 16.000 av Harstads innbyggere bor innenfor en avstand på 5 kilometer, som generelt regnes som akseptabel avstand for sykling. Innenfor en gåavstand på 2 kilometer bor det 9000 personer.