Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Dagens kryss, der Margrethe Jørgensens vei møter riksveg 83, skal bygges om til en rundkjøring, som blant annet skal ta imot trafikken fra den fremtidige tunnelen gjennom Harstadåsen.

Det er et omfattende arbeid som skal i gang, og i tillegg til rundkjøringen omfatter det bygging av blant annet kjøreveg, forskjæring til tunnelen, sykkelveg med fortau, gang- og sykkelveg, landskapsarbeider, vann og avløp og veglys.

Delprosjektet skal også sørge for omlegging av eksisterende vann- og avløpsledninger og elkraft-, tele- og fiberkabler, og i tillegg skal det etableres nytt overvannssystem med gatesluker, sandfangskummer og transportledning for overvann.

Mandag 28. september kl. 19-21 inviterer vi til et informasjonsmøte på Seljestad ungdomsskole - i aulaen. 

Fremdrift
Vi starter byggingen i slutten av september, og trafikantene vil raskt merke dette i form av at trafikken legges om til en midlertidig trafikkløsning. Etter at det er gjennomført en del gravearbeider skal det så etableres en midlertidig rundkjøring. Denne rundkjøringen vil gi en god trafikkflyt, og skal fungere helt frem til at all steinmasse er tatt ut av tunnelen. Først da vil rundkjøringen gjøres helt ferdig.

En viktig oppgave i dette delprosjektet er å legge til rette for entreprenøren som senere skal lage tunnelen gjennom Harstadåsen. Det skal sprenges bort en del fjell og ryddes unna masser for å klargjøre for tunneldrivingen.

Trafikkavvikling
Alle som ferdes i trafikken i Harstad vil merke at det foregår mye anleggsarbeid i byen de neste årene, og alle må være forberedt på at det vil ta lengre tid å komme seg fra A til B.

I forbindelse med arbeidet vil all omkjøring bli på stedet og i første omgang blir det etablert en midlertidig kryssløsning som angitt på skissen. Deretter vil det lages en midlertidig rundkjøring, som skal ta unna trafikken på en effektiv måte.

Selv om en rundkjøring vil gi mer flyt i trafikken, må trafikantene likevel regne med redusert fremkommelighet i perioder - også i dette området.

Fartsgrensen gjennom kryssområdet reduseres til 30 km/t – hele døgnet.

For å ivareta sikkerheten til trafikantene når vi sprenger og rydder, vil det være behov for å stanse trafikken i korte perioder. Vi sprenger ikke på de mest trafikkerte tidspunktene.

Arbeidstider og støy
Vi legger stor vekt på at anleggsaktiviteten skal bli til minst mulig heft og bry. Likevel vil det bli økt trafikk, støv og støy.


Entreprenøren skal følge de statlige reglene som gjelder for slikt arbeid, og spesielt støyende arbeider skal kun foregå på hverdager mellom kl. 0700–1900 og lørdager kl. 0900–1900. Utover disse tidspunktene vil det kunne foregå arbeid på kveldstid. Det jobbes normalt ikke på søndager/helligdager og heller ikke om natten. Unntaket er de gangene vi må gjøre større omlegginger av vegen. Dette vil i hovedsak bli gjort på natten, slik at vi ikke hindrer trafikken unødig.

Sprenging og rystelser
Når vi sprenger vil det oppstå rystelser. For å hindre skader er det laget grenseverdier for hvor store rystelser som kan tillates på den enkelte bygning. Dette er regulert i et regelverk (Norsk Standard) og entreprenøren, som utfører sprengningsarbeidene, skal sørge for at vi holder oss innenfor grenseverdiene.

For å kontrollere at sprengingene ligger under det godkjente rystelsesnivået, monterer vi rystelsesmålere i området. Disse målerne har automatisk registrering og avlesing, og data fra målerne brukes for å eventuelt justere sprengingsopplegget dersom rystelsene begynner å nærme seg tillatt grense. Registreringene fra disse målerne slettes ikke, og fungerer som en trygg dokumentasjon for alle parter.

Kontakt
Arnt-Børge Jensen, byggeleder Margrethe Jørgensens vei
Mobil: 934 58 972
E-post:

Sentralbord telefon: 02030


 

Slik blir omkjøringen i første omgang, før den midlertidige rundkjøringen blir etablert.
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark