Stein avgjerande for vegkvalitet
Stein er ikkje stein. For at vegen skal tole belastninga av trafikken, må steinen ha høg kvalitet. Prøver frå veganlegga blir testa under hard belastning i laboratoriet.
All steinen som blir bruka i bygginga av E 134 Gvammen-Århus kjem frå Mælefjelltunnelen eller fjellskjeringa utanfor. Til saman blir det bruka omlag 150 000 kubikkmeter med stein for å byggje opp vegen inne i tunnelen og mindre vegar utanfor. Vegar skal halde seg jamne i mange år, difor er det strengje krav til kva slags stein som blir brukt. Det er her det kjem inn at all stein ikkje er like god. Utanfor tunnelen blir vegen bygd opp av eit frostsikringslag i botn, over der kjem forsterkningslag.
Prøver 250 kg stein
- Steinen her består av stein i storleik 20-120 mm. Her frå vegen i tunnelen har vi no teke ei stikkprøve av sjølve vegen. Prøva skal vere på minimum 250 kg når vi testar korngradering og, fortel Stig Rønningen.
Prøva blir frakta til det nye og utvida laboratoriet på Moflata i Skien. Deretter blir steinprøva splitta ned til 155 kg for korngraderinga. Denne blir igjen sikta i åtte ulike fraksjonar. Resten av materialet blir knust ned kor to fraksjonar i storleik 10-12,5 mm og 12,5-14 mm, blir vald ut til to testar vidare:
To målemetodar
Micro Deval analysa måler kor motstandsdyktig steinen er mot abrasiv slitasje. Abrasiv slitasje er når to materialer blir gnidd mot kvarandre. For denne testen blir tekne 500 gram av dei sorterte steinane over i ein trommel saman med vatn og metallkuler. Behaldaren blir deretter snurra 12 000 gonger rundt. Når den er ferdig i trommelen blir den teken ut og tørka. No kan laborantane lese av kor mykje av steinane som har blitt att og kor mykje som er malt opp til fin sand. Dårleg stein gir mykje sand, god stein mindre. Steinen frå Mælefjelltunnelen er svært god til å byggje veg med. Steinane som kjem ut ser ut som elvestein med runde kantar.
LA-analyse (Los Angeles metoden), måler kor motstandsdyktig steinen er mot nedknusing. LA-analysa bruker ei større mengde stein og monaleg større metallkular i trommelen. Denne metoden skjer tørt, men med færre rundar i trommelen. Dei tunge kulene er likevel hardhendte med steinane. Etter denne behandlinga har steinane skarpe kantar.
Dårleg veg
Mælefjellsteinen bestod begge testane med glans. Det hender i andre veganlegg at det blir sprengt skjere, men at steinen ikkje er god nok til å kunne brukast i vegbygging. Då må vi køyre vekk steinen og hente stein frå andre stader kor kvaliteten er høgare.
Dersom ikkje steinen i forsterkningslaget er god nok, vil steinane bli knuste og malt opp mot kvarandre mens den blir belasta med trafikk. Når steinen går sund inne i sjølve vegen, vil det bli setningar og ofte hjulspor.
Sjå også: Testar vegen med trykk
-
Bilde 1 av 19: Stig Rønningen manøvrerer trucken inne på laben mens Thomas Wefall observerer bak. Den nye laben tillater bruk av truck i alle rom. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 2 av 19: 250 kg stein hentet fra vegoppbyggingen i Mælefjelltunnelen på E134 Gvammen-Århus. Testen utføres før asfalt legges. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 3 av 19: Steinen splittes i en splitter slik at det blir fire deler Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 4 av 19: En av delene sorteres i et sikt. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 5 av 19: Siktene ulike størrelser, slik at det kan lages en kurve av de ulike kornstørrelsene. Sammensetningen av steinstørrelser skal være riktig. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 6 av 19: Arbeidet er manuelt, men effektivt. Her knuses steinen før selve prøvene.. Thomas Wefall og Tomas Pedersen. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 7 av 19: Enda en fraksjon er ferdig sortert ut. Thomas Wefall bærer. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 8 av 19: Stig Rønningen foretar den siste sorteringen hvor de aller groveste steinene kontrolleres for riktig størrelse. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 9 av 19: Tilsammen åtte fraksjoner blir steinprøven delt opp i. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 10 av 19: En bestemt mengde stein blir lagt i en trommel med vann, dette er Micro-Devall. Det som måles her er steinens evne til å motstå slitasje når steinene gnis mot hverandre. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 11 av 19: Stålkuler blir lagt oppe i trommelen sammen med steinene. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 12 av 19: Her ligge stålkulene sammen med steinen og skal kjøres i trommel. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 13 av 19: 15 000 ganger skal stein og kuler gå rundt i denne trommelen før testen er over. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 14 av 19: Etter behandlingen har steinene blitt betydelig rundet av. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 15 av 19: Alt vann og slam - malt stein - blir silt ut fra prøven. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 16 av 19: Alt arbeidet er manuelt, men en kraftig magnet hener metall kulene ut fra karet med stein. Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 17 av 19: Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 18 av 19: Behandlingen i trommelen er brutal, den knuste steinmaterialet blir sortert ut Foto: Tor Arvid A. Gundersen -
Bilde 19 av 19: Slik ser steinene ut til slutt. Den til venstre er avrundet og har vært i Micro-Devall test. Den andre i LA-testen er kantet. Foto: Tor Arvid A. Gundersen