Samferdselsministeren besøkte rv. 3/25 og E16
Torsdag gjorde samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) en rundreise i Hedmark og besøkte flere prosjekt. OPS-prosjektet rv. 3/25 Løten – Elverum og E16 Kløfta – Kongsvinger var to av prosjektene som fikk besøk.
Jon Georg Dale gjestet først E16 prosjektet mellom Kløfta i Akershus og Kongsvinger i Hedmark. Her gjenstår utbygging av strekningen mellom Nybakk i Akershus og Slomarka i Hedmark før hele strekningen har fire kjørefelt og midtdeler. OPS-prosjektet* rv. 3/25 mellom Løten og Elverum er under utbygging og åpner for trafikk 1. november 2020.
«Rv. 3/25 er tidenes største vegkontrakt og OPS-kontrakten har nå ei sluttprognose 20 % under anslag. Dette viser at det ikke er selskapsmodellen som er avgjørende men heller gjennomføringsmodellen – det er altså ingen forskjell på om det er Nye Veger AS eller Statens vegvesen som bygger» Taale Stensbye, prosjektleder i Statens vegvesen.
Billigere, raskere og bedre
Prosjektleder Taale Stensbye presenterte prosjektet og fordelene og gevinstene ved OPS-modellen. Forhandling- og samhandlingsperioden på trekvart år før kontraktsinngåelse er nok den viktigste årsaken til lavere pris. I denne perioden gjør entreprenøren seg godt kjent med grunnforhold og terreng og kan redusere risikopåslaget sitt betydelig. Dèt at entreprenøren ikke får betalt før vegen åpnes for trafikk bidrar til at alle er interessert i kortest mulig byggetid. Statens vegvesen har fastsatt byggetiden til 2,5 år, men OPS-selskapet og Skanska melder at de gjerne åpner før. Om det er bedre vet vi ikke enda, det får vi vite når vegen står ferdig og har vært i bruk en stund sa Stensbye. Men Skanska skal jo ta ansvar for drift og vedlikehold i 20 år, noe som bør være en garanti for kvalitet. Skanska får ikke betalt om vegen må stenges for reparasjoner sa Stensbye
Missing link – bare ei mil?
Nye veger AS bygger samtidig ut E6 mellom Kolomoen og Moelv i Hedmark, en strekning på 43 km. Ser vi på kartet gjenstår det en «missing link», nemlig den snaut 1 mil lange strekningen av rv. 25 mellom Brenneriroa i Løten og Hamar. -Denne strekningen på ca. 10 km kan vi bygge for det vi har spart på OPS-prosjektet sa Stensbye. Statsråd Dale rettet seg opp i stolen og spurte opp igjen om det bare gjenstår ei mil og dette kan finansieres med det Statens vegvesen har spart på OPS-prosjektet.
«Gjenstår det bare ei mil, og dette kan finansieres med innsparte midler fra OPS-prosjektet?» Samferdselsminister Jon Georg Dale.
CEEQUAL
Når det gjelder ytre miljø så har Statens vegvesen gjort en grundige konsekvensutredninger i forkant. Identifiserte en rekke bærekrafts-utfordringer, satt opp målsetninger og krav som var en del av konkurransegrunnlaget. Tilbydere måtte vise at de kunne håndtere både syredannende masser (alun skifer), sårbare vassdrag og dyrket mark med mer. Prosjektet har et felles mål om å oppnå CEEQUAL** Whole Team Award Very Good.
Flygeaske
Betong er et byggemateriale som har et relativt stort co2-avtrykk i forbindelse med produksjon av sement. Man kan redusere bruken av sement og erstatte dette materialet med et avfallstoff fra kullkraftprodkusjon, kalt flygeaske. Flygeasken har tilnærmet samme egenskaper som sement i betong. Ved bruk av flygeaske bruker vi opp et avfallsstoff samtidig som vi reduserer utslipp av co2. En dobbel miljøgevinst og betongen kalles miljø-betong fortalte Wangen.
Euro 6
Vi har i tillegg gått til innkjøp av nye maskiner med Euro 6-klassifiserte motorer. Dette er mer miljøvennlige motorer som har mindre utslipp en eldre dieselmotorer. I tillegg tilsettes et rensestoff som kalles AdBlue fortalte daglig leder, Morten Wangen i OPS-selskapet. Det er også hyggelig for maskinførerne våre å få kjøre nye maskiner. Det handler om trivsel. Maskina er arbeidsplassen til sjåføren og den tilbringer han mange timer i hver dag.
Avslutningsvis berømmer Wangen Statens vegvesens forarbeide under reguleringsplanarbeidet. Det er tenkt trafikksikkerhet. Utbyggingen berører i liten grad trafikken på eksisterende rv. 3/25 under anleggsperioden. Måten området er regulert på, med en viss avstand til eksisterende trafikk bedrer også sikkerheten til anleggsarbeiderne i utbyggingsperioden fortalte Wangen.
Fakta
*Rv. 3/25 Løten – Elverum bygges etter en såkalt OPS-modell. (Offentlig privat samarbeid) Det betyr at det er et samarbeid om prosjektet allerede før noen er tildelt kontrakten. Tilbyderne er med i planleggingsprosessen av prosjektet. De er med å regner, tar prøver i linja, prøveborrer etter fjell med mer før de til sist leverer inn sitt bindende tilbud. I dette prosjektet var det Skanska som blr tildelt kontrakten. Skanska skal i tillegg til å planlegge og bygge vegen, ha ansvaret for drift og vedlikehold i 20 år før Statens vegvesen overtar vegen.
**CEEQUAL er et system for å ivareta og følge opp krav som er definert fra myndigheter og byggherre på en strukturert måte, med utvidet fokus på bærekraftaspektet knyttet til materialer og ressurser samt hensyn til naboer
Les også
Les i Østlendingen: Frister med gratis veg fra Løten til Hamar.
Les i Glåmdalen: Gode argumenter for utbygging av E16 Kløfta - Kongsvinger.
Les mer om prosjektet
www.vegvesen.no/riksveg/rv3og25lotenelverum