Stor interesse på åpen kontordag
Mange hadde meninger om trasévalget for ny veg til Kristiansand lufthavn Kjevik.
– Rundt 60 mennesker var innom på den åpne kontordagen, sier prosessleder Thomas Kaaløy Jensen.
– Det kom både folk som var fornøyd med vårt valg av trasé, og folk som syntes det var et dårlig valg. Og det er akkurat slik vi vil ha det, så får vi anledning til å forklare våre valg, sier planleggeren.
Innspill frist 1. desember
Kommunedelplanen med konsekvensutredning har frist for innspill 1. desember, og kontordagen var et ledd i å treffe folk i bydelen rundt Kjevik.
Det ble vist videoer med 3D-kjøringer av traséene på storskjermer. Flere ga uttrykk for at disse var nyttige.
– Dette gir et godt bilde av hvordan vegen blir, sier Ola Rustenberg. Han bor på Hånes og jobber på Kjevik, og bruker vegen daglig. Han var en av dem som var godt fornøyd med Vegvesenets valg.
– Men det er synd at det enda er noen år til vegen kommer. Vegen kommer til å bety mye for næringsutvikling rundt flyplassen, sier Rustenberg.
Grunnlag for trasévalg
Den valgte traséen skiller seg ut fra de andre, både på prissatte og ikke-prissatte konsekvenser. På de prissatte konsekvensene vil det spares nærmere en halv milliard over en periode på 40 år. Den store samfunnsnytten skyldes først og fremst kortere reisevei. De andre alternativene vil enten gi mye lavere nytte eller negativ nytte
Den valgte korridoren C6d starter i Timeneskrysset og går i dagens rv. 41 frem til tunnel under Moneheia. Den kommer ut av tunnel ved Hamre, og går i bru over Topdalselva. Vegen følger rundt sydspissen av rullebanen av Kjevik, frem til dagens terminalområde. Vegen blir firefelts til og med tunnelen under Moneheia, og tofelts ut til terminalområdet på Kjevik.
Målene for den nye vegen er at kjøretiden fra E18 til terminal ved Kjevik skal reduseres og trafikkavviklingen skal være stabil på rv. 41 og rv. 451. Kollektivtrafikk skal sikres god fremkommelighet, og det skal være gode kryss- og vegløsninger og redusert konflikt mellom ulike trafikantgrupper.