Arbeidet med miljøgata i Gran har levert det laveste utslippet av klimagasser fra et norsk vegprosjekt. Det imponerer samferdselsminsiter Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsministeren var i godlune da han for andre året på rad besøkte Hadeland og Gran. For et år siden tente han ei julegran med strøm fra ladeanlegget til Hafslund. Nå var han tilbake og klippet snora for den nye miljøgata i sentrum av Gran.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård klipte snora for miljøgata på Gran. Leder av samferdselsutvalget i Innlandet, Iselin Vistekleiven, og prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, holdt snora. - Dette prosjektet er banebrytende, mener Nygård
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård klipte snora for miljøgata på Gran. Leder av samferdselsutvalget i Innlandet, Iselin Vistekleiven, og prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, holdt snora. - Dette prosjektet er banebrytende, mener Nygård. Foto: Per Kollstad

Statsråden har fulgt nøye med på arbeidet på Gran.
- Dette prosjektet er banebrytende. Sammen med entreprenør, Hafslund, Gran kommune og Innlandet fylke, har vi fått til et unikt prosjekt. Dette er stas, sa Nygård.

Han la vekt på at det er flere ting det er verdt å trekke fram fra et miljøperspektiv.
- En ting er de tradisjonelle utslippsfrie metoden. Så har de i tillegg tatt i bruk hydrogenteknologi. I sum har dette gitt vegprosjektet det laveste utslippet av klimagasser fra et norsk vegprosjekt noensinne. Det er imponerende, sa statsråden.

- Vegvesenet har tenkt nytt

Han roste også Statens vegvesen for å ta utfordringen med å tenke nytt.
- Jeg vet at det ikke bare har vært medvind og solskinnsdager. Det har vært flere utfordringer, men dere dro det i land på en bra måte, sa Nygård.

Han ga også ros til de lokale planmyndighetene for å finne god løsninger for myke og harde trafikanter. Naboene til prosjektet fikk også statsrådhonnør.
-En av fordelene med elektriske maskiner er at de bråker mindre. Jeg håper at de nærmeste naboene har satt litt pris på det, sa Nygård.

Lite, men stort prosjekt

Assisterende vegdirektør Ove Myrvåg i Statens vegvesen la vekt på at miljøgata i Gran er et lite prosjekt i Vegvesen sammenheng. Den utstrakte bruken av elektriske anleggsmaskiner gjør likevel prosjektet stort og viktig på veg mot målet om utslippsfrie anleggsplasser.
Utslipp av klimagasser fra anleggsbransjen er et stort problem dieseldrevne anleggsmaskiner og bruk av mye betong og stål har tradisjonelt gitt store utslipp av klimagasser fra vegprosjekt.

- Derfor er det så viktig at Statens vegvesen går foran og viser at vi kan bygge veg nesten uten utslipp av klimagasser, sa Myrvåg.


Han kom også inn på at entreprenøren har brukt elektriske anleggsmaskiner som fortsatt har noen barnesykdommer.

Noen må gå foran

- Vi har brukt mer første generasjons maskiner enn generasjon to, men noen må gå foran. Ved å stille krav når vi lyser ut nye vegkontrakter, bidrar vegvesenet til å lage et marked for elektriske anleggsmaskiner. Det er en del av framtiden, sa Myrvåg.

 

Aktuelt for fylke(r): Innlandet