Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

I regjeringen sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029 er det lagt opp til at utbyggingen av riksveg 4 på strekningene Roa-Gran grense og Jaren-Amundrud kan starte opp i perioden 2018-2023.

Regjeringens forslag til NTP ble lagt frem onsdag 5. april. I planforslaget er det foreslått en utbygging av riksveg 4 på strekningene Roa-Gran grense og Jaren-Amundrud. Planforslaget skal behandles av Stortinget før sommeren.

Ett prosjekt på rv. 4

I regjeringens forslag til NTP er rv. 4 Roa-Gran grense og Jaren-Amundrud definert som et felles finansieringsprosjekt. Prosjektet omfatter en bygging av vel fire kilometer firefelts veg i ny trasé på østsiden av eksisterende veg mellom Roa og Gran grense samt en utvidelse av eksisterende veg mellom Jaren og Amundrud til en tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Prosjektet omfatter også tiltak på sideveger og tiltak på følgende fem kryss:

  • Utbedring av dagens kryss sør for Roa som sikrer mulighet for kryssing i to plan.
  • Bygging av nytt toplanskryss nord for Roa for påkobling av E16.
  • Utbedring av toplanskryssene ved Sandvold og Mohagen.
  • Etablering av nytt toplanskryss ved Amundrud i stedet for dagens t-kryss.

En utbygging av Roa-Gran grense og Jaren-Amundrud er en videreføring av strekningene Lunner grense-Jaren og Lygna sør som fullføres i 2017. Dette vil gi en helhetlig utbygging av riksveg 4 med trafikksikre toplanskryss og møtefri veg på den cirka 21 kilometer lange strekningen mellom Roa og Lygna.

Spleiselag mellom staten og trafikantene

I regjeringens forslag til NTP har utbyggingen av rv. 4 Roa-Gran grense og Jaren-Amundrud et kostnadsoverslag på 1.750 millioner kroner.  Regjeringen har foreslått at staten bidrar med 620 millioner kroner og at de resterende 1.130 millioner kronene dekkes av bompenger. Regjeringen har forutsatt at berørte kommuner og fylkeskommune gir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet.

Dersom regjeringens forslag til NTP vedtas av Stortinget og det gis lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering, kan utbyggingen av Roa-Gran grense og Jaren-Amundrud starte opp i perioden 2018-2023. 

Bildet viser hvordan krysset mellom riksveg 4 og E16 ved Roa er planlagt.
Aktuelt for fylke(r): Innlandet, Viken