Dette ulykkespunktet er snart historie
85 år gamle Skjøiten bru går snart på pensjon. Da forsvinner en av de største flaskehalsene og ulykkespunktene på rv. 52 i Hemsedal.
![to personer fra Statens vegvesen på liten bru med mye trafikk.](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/rv52hemsedal/bilder/skjoitentine-og-bjorn-kare.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
Begivenheten er bare drøye tre måneder unna. Og bilistene kan se fram til bedre framkommelighet og trafikksikkerhet på den viktige fjellovergangen mellom øst og vest i Sør-Norge. Rv 52 forbinder rv. 7 fra Gol i Hallingdal med E16 over Filefjell ved Borlaug i Lærdal.
15 måneders arbeid
Siden i fjor vår har entreprenøren Hæhre AS bygd ny bru og vel halvannen kilometer veg for å utbedre en strekning som har vært spesielt krevende i vinterhalvåret. Den smale og trafikkfarlige Skjøiten bru fra 1937 erstattes til sommeren med en 90 meter lang betongbru om lag 40 meter nedstrøms dagens bru.
![ovenfra bilde av betongbru under bygging](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/rv52hemsedal/bilder/skjoitenbrumars22.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
Mens gamlebrua er smal og krysser elva Mørkedøla med omtrent 90 grader i forhold til vegen på hver side av elva, skrår den nye brua over elva i nesten rett linje med vegen. Vegen nedstrøms har også blitt utvidet fra to til tre felt i en kilometers lengde i bakken opp fra Venås bru.
1,5 km ny veg
Nå bygges de siste 500 meterne med ny veg fram mot brua i løpet av våren, mens ferdiggjøringen av brua også er i god rute etter den vellykkede støpningen av brubanen i vinter. I mellomtiden ledes trafikken forbi anlegget lysregulert på ett felt.
![pågående vegarbeid med kun ett felt for passerende trafikk.](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/rv52hemsedal/bilder/skjoitenvegmars22.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
–Vi og entreprenøren er i rute til åpning til sommeren, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Kåre Ifarnes. Når den nye brua og vegen tas i bruk skal gamlebrua rives.
Den jobben blir trolig påbegynt etter ferien og ventes ferdig en gang i løpet av september. Da blir bare de to landkarene på her side stående igjen som vegminne etter «sliteren» fra 1930-årene som nå ser målsnora for sin levetid.
![bilde av tungbiler som passerer på en smal, liten bru.](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/rv52hemsedal/bilder/skjoitenflaskehals.jpg?width=936&height=520&mode=crop)