Dette er status i arbeidet med Elverhøybrua på riksveg 70 i Sunndalen
Arbeidet med den nye brua er godt i gang, og i rute for trafikkåpning i desember 2023
Elverhøybrua bygges med tre betongsøyler og landfester i begge ender. En overbygning av stål monteres på søylene, før brua kompletteres med kantbjelker, rekkverk og asfalt.
![Skisse av bru, med forklaringer](/contentassets/8d91ca136338461996e374a9fa332eac/illustrasjon-elverhoybrua.jpg?width=936&mode=crop)
Prosessen i bilder
I første del av byggefasen har det vært mye spunting og peiling. Nå er dette arbeidet utført, og fundamenteringen av brua er ferdig. I tillegg er arbeidet med de fem aksene godt i gang:
- Landfeste til akse 1 er ferdig
- Søylepar til akse 2 og 4 er ferdig
- Landfeste til akse 5 er under utførelse
- Søyle akse 3 er planlagt støpt i løpet av august
-
Bilde 1 av 4: Her ser vi støping av søyler ved elvekanten på nordsida av Driva (akse 4). Fundament for landkar er klargjort lenger nord (akse 5). -
Bilde 2 av 4: Totalt er det satt ned 47 peler, med en totallengde på 2350 meter. I tillegg er det satt ned 290 m2 med stålspunt rundt fundamentet som står midt i elva (akse 3). -
Bilde 3 av 4: Søyler ved søndre elvebredd (akse 2) er ferdig støpt. Midt i elva (akse 3) er fundamentet ferdig, og i august kommer søylene opp her også. -
Bilde 4 av 4: Det har vært Arkeologisk registrering på område som etter planen skal bli nye paddocker for hestene til Sunndal Rideklubb. Statens vegvesen har søkt om dispensasjon fra Kulturminneloven etter funn av førhistorisk dyrkingslag. Det ble også funnet nyere kulturminner som betonggrunnmurer og tysk mynt og patron.
Robotisert lasersveising
Ståloverbygningen til brua er under sluttføring hos Prodtex Industri AS på Fiskå i Vanylven kommune og skal fraktes til Elverhøy i åtte deler. Etter planen skal det skje første uka i august. Sveisingen blir utført som robotisert laser- og laserhybridsveising, og er en pilot i et forsknings- og utviklingsprosjekt. Målet er å oppnå høyere produktivitet og lavere miljøavtrykk i produksjon av stålkonstruksjoner.
De åtte delene blir sveiset sammen ved brua, før de blir montert på søyler og landkar. Etter at stålkassa er montert, skal vegen på begge sider av brua gjøres ferdig.
Brua planlegges åpnet for trafikk i desember 2023.
Om prosjektet
Prosjektet omfatter ny bru over Driva elv på rv. 70 ved Elverhøy, 8 km sør-øst for Sunndal sentrum. I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesvegen skal legges under den nye brua-
Eksisterende bru er for smal og på sikt vil den trenge vedlikeholdstiltak for å opprettholde bæreevnen. Derfor skal den rives når den nye bura står klar.