Reguleringsplan for rv. 7 Lindelien-Kittilsviki i Flå
Forslag til reguleringsplan for rv. 7 Lindelien – Kittilsviki i Flå kommune legges ut til høring og offentlig ettersyn i august
Planen er utarbeidet for Statens vegvesen av Efla AS i samarbeid med Stener Sørensen AS, Naturrestaurering AS, og Pir II AS. Hensikten med prosjektet er å utbedre dagens rv.7 (Hallingdalsvegen) mellom Lindelien i sør og Kittilsviki i nord med bedre trafikksikkerhet og legge til rette for en enhetlig vegstandard fra den nye vegen ved Ørgenvika og nordover.
Etter planen skal ny veg følge dagens rv. 7-trasé, men justeres ut fra økt arealbehov og krav til geometri. Rv 7 til Gol og rv. 52 over Hemsedalsfjellet er utpekt som nasjonal transportrute øst/ vest.
8,5 km utbedret veg
Strekningen er ca. 8,5 km lang. Prosjektet er en utbedring av eksisterende rv. 7, og det er godkjent fravik for at vegen planlegges etter en «modifisert» H1-standard. Det vil si 10m kjørebanebredde med bred midtoppmerking og 1 m skulderbredde. Midtrekkverk etableres i kurver med radius 250-500m. Som del av løsningen er det planlagt et forbikjøringsfelt i begge retninger på ca. 1km lengde.
Standardheving
Dagens avkjørsler videreføres i stor grad. Noen adkomster legges om/tilpasses noe for å ivareta trafikksikkerhet. Kryss med fylkesveger og kommunale veger utformes for å bedre trafikksikkerhet og god fremkommelighet. Flere av dagens bussholdeplasser saneres, mens de som videreføres får et standardløft, spesielt holdeplassene ved Gulsvik som betjenes både av lokalbusser og ekspressbusser.