Rv. 80 Sandvika-Sagelva
Strekningen er ulykkesbelastet. Hensikten med prosjektet er å oppgradere vegen og redusere ulykkene.
Status:
Sprengningsarbeidet er i gang. Det skytes daglig en salve i tidsrommet 11.00-11.40. Ventetid på inntil 20 minutter må påregnes. Arbeidet vil pågå frem til planlagt arbeidsslutt i slutten av februar.
Nyheter:
4. september 2024 - Varsel om støyende nattarbeid på rv. 80
7. november 2023
9. oktober 2023
25. august 2023
Dette er en skred- og ulykkesbelastet strekning på 4,95 km mellom Bodø og Fauske. Strekningen skal skredsikres, og vegen skal utbedres med slakere svinger, og bredere vegbane.
Deles inn i to faser
For å komme raskere i gang med sikringstiltak på strekningen, besluttet Statens vegvesen å dele prosjektet inn i to faser.
Fase 1: Skredsikring av områder i Ytterkleiva
Det har de siste par årene gått flere skred, som har ledet til at rv. 80 mellom Bodø og Fauske har vært stengt i lengre perioder. I 2021 mistet en Mesta-ansatt livet på jobb, etter at arbeidsbilen han satt i, ble tatt av skred.
Skredsikring av de mest kritiske områden har derfor høy prioritet, og Consto Anlegg Nord AS er i gang med arbeidet.
- Fremdrift:
Consto har sammen med underentreprenør Kjell Foss, påbegynt sprengningsarbeidet i Ytterkleiva. Vegen vil kunne bli stengt i opptil 20 minutter i forbindelse med sprenging. Salvene vil etter planen skytes i tidsrommet mellom 11.00 og 11.40 pga. reservasjon av jernbanespor og togtider. Til å begynne med vil det skytes ca. én salve om dagen, men etter hvert som størrelsen på salvene økes, kan det bli noen dager med sprengningsopphold.
Fase 2: Utbedring av vegstrekning mellom Sandvika og Sagelva
Utbedring av selve vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva, i tillegg til noen mindre skredsikringstiltak, er fase 2 av prosjektet. Tidspunkt for utlysning av kontrakt og oppstart er ikke besluttet.
Politisk behandling
Reguleringsplanen ble vedtatt Bodø og Fauske kommuner i juni 2009.
Prosjektet ligger inne i Nasjonal transportplan for 2022–2033.
- Vei:
- Rv. 80
- Fase:
- Prosjekteringsfase
- Kommuner:
- Fauske-Fuossko, Bodø
- Fylker:
- Nordland
- Lengde:
- 4950 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- 480 millioner 2021 kroner
- Oppstart:
- Høst 2023
- Antatt åpnet:
- 2026