Setter tak for bompenger i Hammerfest
Bompengene i Hammerfest vil bli på samme nivå som de andre byene i Nord-Norge som har vedtatt bompenger.
Det betyr at det vil koste 15 kroner å passere bommene inn mot sentrum av Hammerfest for privatbiler og 45 kroner for tyngre kjøretøy. Dette er det samme som i Bodø.
Nordnorsk nivå
I planleggingen av nye sentrumsløsninger for Hammerfest har Statens vegvesen og Hammerfest kommune lagt til grunn at andelen brukerne må betale skal være på rundt 60 prosent. Dette er det samme som i Harstad, mens trafikantene i Bodø må betale over 70 prosent av kostnadene til bypakken. Bodø innfører bompenger fra høsten av, mens Harstad starter innkrevingen i januar.
- Det er en utfordring at Hammerfest er en mindre by og at det derfor er færre trafikanter til å dele regningen. For at ikke belastningen skal bli urimelig har vi derfor satt et tak som er på samme nivå som de andre byene i Nord-Norge, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.
Flere byggetrinn
Statens vegvesen har anslått bompengepotensialet i Hammerfest til opp mot 700 millioner kroner. Det betyr at rammen for hva som kan finansieres i første byggetrinn av en sentrumsutbygging er 1,2 milliard kroner. Det forutsettes dermed at staten bidrar med rundt 500 millioner kroner.
Den største enkeltkostnaden i prosjektet er Salentunnelen, som er kostnadsberegnet til 620 millioner kroner. I dette første byggetrinnet inngår også Hauentunnelen, veg Rypefjord, Rossmolla-Meland, grøntareal rundt Storvannet, utbedring av vegen til flyplassen, kollektivplan, gang- og sykkelvegtiltak og andre miljøtiltak i Hammerfest og Rypefjord. Kostnader til grunnerverv og rundkjøring ved Fuglenes er også inkludert, mens Fuglenestunnelen vil komme i et neste byggetrinn.
- Det haster å få gjort noe med den utfordrende og kaotiske trafikksituasjonen inn mot og gjennom sentrum av Hammerfest. En veldig stor andel av trafikken er gjennomgangstrafikk. En bypakke samfinansiert med statlige midler og bompenger er nok dessverre det som må til for å få en løsning på situasjonen, sier Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen, som også leder styringsgruppa for prosjektet.
Videre behandling
I slutten av mai legger Statens vegvesen fram forslaget til reguleringsplan for området Jansvannet-Fuglenes. Forslaget skal deretter ut på høring før planen ferdigbehandles av Hammerfest kommunestyre til høsten. Reguleringsforslaget for strekningen Saragammen-Jansvannet ble lagt fram i mars, og denne skal behandles av politikerne før sommeren.
Spørsmålet om finansiering tas opp etter at reguleringsplanene er godkjent. Det er Stortinget som gjør vedtak om bompenger, men først skal Hammerfest kommune og Finnmark fylkeskommune si sin mening.
- Det haster å få gjort noe med den utfordrende og kaotiske trafikksituasjonen inn mot og gjennom sentrum av Hammerfest. En veldig stor andel av trafikken er gjennomgangstrafikk. En bypakke samfinansiert med statlige midler og bompenger er nok dessverre det som må til for å få en løsning på situasjonen, Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen, som leder styringsgruppa for prosjektet.
Regionvegsjef Torbjørn Naimak understreker at vurderingene som er gjort rundt bompengesatser er foreløpige.
- Slike foreløpige vurderinger er imidlertid viktige for at vi skal ha et grunnlag for å foreslå gode løsninger som er innenfor akseptable og realistiske økonomiske rammer, sier Naimak.
Innkreving
Det er ikke tatt stilling til detaljene rundt et framtidig bompengeopplegg. Det som er klart er at bomstasjonene vil være automatiske, og at trafikantene enten bruker elektronisk betalingsbrikke (AutoPass) eller blir fakturert etterskuddsvis basert på videofotografering av bilens registreringsnummer.
Bodø og Harstad vil praktisere en timesregel, slik at ingen betaler bompenger mer enn en gang i løpet av en klokketime. Her er det også et månedstak for antall passeringer. Lignende løsninger er aktuelle i Hammerfest. I tillegg vil det være egne ordninger for forflytningshemmede.