Vurderer alternative Hammerfest-pakker
Statens vegvesens forslag til bypakke for Hammerfest vil bli lagt fram for lokalpolitisk behandling i 2015.
Etter planen skulle Hammerfest kommunestyre og Finnmark fylkesting behandle bompengesaken i september 2014. Det kommunale reguleringsplanarbeidet vil imidlertid ikke være ferdig før neste år.
Styringsgruppa for prosjektet ber om at det legges fram forslag for etappevis gjennomføring og at det utredes alternative modeller for bompengeinnkreving. Styringsgruppa ledes av ordfører Alf E. Jakobsen og består for øvrig av leder for Miljø- og utviklingskomiteen Håvar Hargaut-Jensen fra Hammerfest kommune, fylkesråd Grethe Ernø Johansen og regionvegsjef Torbjørn Naimak
Omfattende planer
Hovedinnholdet i en bypakke for Hammerfest er omlegging av riksveg 94 med tunneler forbi sentrum og sentrumsnære byområder. Andre delprosjekt som er nevnt og som kan være aktuelle, er utbedring av riksveg 94 Rossmolla-Meland, mindre tiltak ved Jansvannet, friområdet ved Storvannet, gang- og sykkelveger gjennom byen, utbedring av fylkesvegen til flyplassen og kollektivplan.
- Planene er omfattende og kostbare. Vi vil derfor gjøre grundige vurderinger av hvilke tiltak som bør prioriteres og om noen av disse kan tas etappevis, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.
I tillegg vil Statens vegvesen analysere trafikkdata fra flere målepunkter i Hammerfest, og vurdere alternativer for antall og plassering av bompengestasjoner.
Bompenger
Det er for tidlig å si noe om hvor mye hammerfestingene må betale i bompenger.
- Dette er avhengig av hvor omfattende prosjektet blir og størrelsen på det statlige bidraget, sier Torbjørn Naimak.
Den nye regjeringen legger opp til redusert bruk av bompenger, og vil blant annet effektivisere innkrevingskostnadene og redusere renta på veginvesteringer. Det går imidlertid klart fram av regjeringsplattformen at hovedregelen vil være at bypakker skal delfinansieres med bompenger.
Hammerfest kommune og Finnmark fylkeskommune har tidligere gitt sin prinsipielle tilslutning til å utrede bompenger som en del av finansieringen av riksveg 94. Den endelige behandlingen skjer imidlertid først når den konkrete saken kommer til behandling i Hammerfest kommunestyre og Finnmark fylkesting i 2015.