Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Kontraktsarbeidene er estimert til i underkant av 60 millioner kroner.

Statens vegvesen forventer utlysning av konkurransegrunnlaget i nær framtid. Oppstart av arbeid er sommer 2020 med ferdigstillelse høst 2021.

I hovedsak består kontraktsarbeidet av:

  • Omlegging av høyspentkabler langs Arefjordvegen og Bildøyvegen.
  • Rundkjøring og sykkeltiltak langs Arefjordvegen/Bildøyvegen (for Vestland fylkeskommune).
  • Legging av nye VA-ledninger for ØyVAR

Prosessen videre er at det blir gjennomført en tilbudskonferanse 17.04.2020 kl. 12:00 - 14.00.

– Dette blir naturligvis gjennomført på Skype eller videokonferanse, noe som er nytt for både oss og entreprenører. Samtidig mener vi at dette er et fullverdig alternativ til et fysisk møte, spesielt ettersom vi ikke ønsker å eksponere hverandre for potensiell koronasmitte, sier byggeleder i Statens vegvesen, Anne May Økland.

Tilbudsfristen er 11.05.2020 kl. 10:00.

Viktig for framdriften

De pågående arbeidene og den nye kontraktutlysningen er helt nødvendig for å sikre raskest mulig anleggsoppstart for OPS-selskapet.

– Ettersom dagens høyspenttrasé flere steder er i konflikt med nytt vegsystem er vi helt avhengig av omlegging for å kunne realisere Sotrasambandet som planlagt, sier Økland.

 Viderefører anleggsarbeidet så langt det lar seg gjøre

– Denne kontrakten er av en mindre karakter en mye annet på Sotrasambandet, men likevel krevende og på kritisk linje i prosjektet, sier prosjektleder Arve Tjønn Rinde i Statens vegvesen.

Vegvesenet ønsker å få gjort alt forberedende anleggsarbeid så langt det lar seg gjøre.

– Det er viktig for framdriften i prosjektet og verdiskapningen i Norge, spesielt i en vanskelig tid, sier Rinde.

Så langt ingen smittede

Rinde opplyser at det så langt ikke er meldt om smittet personell tilknyttet Sotrasambandet.

– Det pågår også en god del andre forberedende anleggsarbeid knyttet til prosjektet. Våre entreprenører holder et høyt aktivitetsnivå for tiden for å ferdigstille kabeltunnelene i Breivik og på Knarrvika, samtidig som vi er i ferd med å ferdigstille installasjonsarbeidene under Sotrabroen, slik at BKK Nett kan starte arbeidene med å trekke nye høyspentkabler, forteller Rinde.

Tar høyde for korona i kontrakten

Vegvesenet er avhengig av at entreprenørene klarer å gi tilbud selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet. Men entreprenørene opplever det som vanskelig å gi forpliktende tilbud uten forbehold i denne situasjonen.

Som byggherre har Vegvesenet et ansvar for å skape forutsigbarhet. Dette betyr at vi ikke kan gjennomføre nye konkurranser som om korona-situasjonen «ikke finnes». Derfor tar vi nå grep i våre kontrakter for å fange opp situasjonen så godt vi kan, sier Rinde.

– Vi forventer at tilbydere fremover tar hensyn til situasjonen og at dette blir priset inn i tilbudet, sier Rinde videre. Han understreker at eventuelle nye tiltak som besluttes etter tilbudsfristen, er Vegvesenet sin risiko.

Smittetiltak

Vegvesenet har innført følgende tiltak på sine anlegg sammen med våre entreprenører for å hindre smittespredning: 

Digital samhandling er førsteprioritet.

  • Hjemmekontor for medarbeidere med kontorstillinger.
  • Fysiske møter minimeres til et mulig.
  • To meters avstand mellom møtedeltakerne.
  • Økt renhold av fellesområder.
  • Begrensning i ansamling av medarbeidere i samme rom.
  • Økt håndhygiene.
  • Anleggsmaskinene vaskes innvendig ved bytte av sjåfør.
  • Felles spiseordninger opphører.
  • De ansatte tar med matpakke.
  • Separering av de ulike skiftene.
  • Holder god avstand også ute på anleggene.

 Norges største byggherre

300.000 årsverk jobber i bygg- og anleggsbransjen i Norge. Samtidig er Statens vegvesen Norges største byggherreorganisasjon.

– Da blir det særlig viktig at Vegvesenet anstrenger seg til det ytterste for å holde hjulene i gang, sier direktør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, divisjon Utbygging.

I tillegg til å fortsette anleggsarbeidet på utbyggingsprosjektene som er i gang, jobber Vegvesenet med å lyse ut flere nye prosjekter. Det gjelder nye vegprosjekter, men også drifts- og vedlikeholdsprosjekter som asfaltering.

 

 

Aktuelt for fylke(r): Vestland