Statens vegvesen har inngått Norgeshistoriens største samferdselskontrakt
Nå er OPS-kontrakten for Sotrasambandet med Sotra Link AS inngått. Kontrakten har en verdi på 19,8 milliarder kroner.
Kontrakten for Sotrasambandet ble tildelt i september fjor. Sotra Link AS skal finansiere, prosjektere, bygge, drifte og vedlikeholde veganlegget i 25 år etter trafikkåpning i 2027.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland inngikk kontrakten på vegne av Statens vegvesen.
– Det var en stor glede å signere kontrakten for nytt Sotrasamband. Både kontraktsverdi, kontraktsform og kompleksitet er eksepsjonell. Nå ser vi fram til at anleggsarbeidet kommer i gang for fullt fra neste år, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Den største kontrakten som ble tildelt i EU i 2021
Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik er svært fornøyd med at OPS-kontrakten nå er signert og at byggingen kan starte.
– Dagen i dag markerer en viktig milepæl for nytt Sotrasamband. Det er mange som har ventet lenge på dette prosjektet og nå skal vi i gang med bygging. Ved trafikkåpning i 2027 kan vi glede oss over et nytt, trafikksikkert og effektivt vegsystem med sammenhengende gang-og sykkeltilbud.
Kontrakten er den største enkeltkontrakten som er inngått av Statens vegvesen opp gjennom alle tider, og den største kontrakten som ble tildelt i EU i 2021. Totalrammen for prosjektet er 23,1 milliarder 2022-kroner, inklusive forberedende arbeider som har pågått siden 2018. Byggetiden er fem år.
Stolte over å ha fått kontrakten
OPS-selskapet Sotra Link AS er eid av tre internasjonale selskaper. Den australske investeringsbanken Macquarie Group Ltd, med hovedkontor i Sydney har 70 prosent eierandel. Det Sør-Koreanske byggingeniørfirmaet SK ecoplant Co. Ltd har 20 prosent eierandel og det italienske industrikonsernet Webuild S.p.A er inne med 10 prosent på eiersiden.
Christopher M. Bjerke er administrerende direktør i Sotra Link AS, og skal lede OPS-selskapet på vegne av eierne gjennom kontraktsperioden. Bjerke forteller at de nå gjør seg klare for detaljprosjektering og anleggsstart.
– Takket være et usedvanlig godt samarbeid med Statens vegvesen har vi allerede nå, før kontraktsignering, avklart og løst mange av de klassiske utfordringene som ellers dukker opp i store anleggsprosjekter. Det har også vært meget inspirerende å jobbe tett med så mange dyktige personer i Sotra Link konsortiet. Fremover blir det detaljprosjektering og jeg gleder meg til byggestart i 1. kvartal 2023, sier Christopher M. Bjerke, administrerende direktør i Sotra Link AS.
Mark Bradshaw, Global sjef for infrastrukturinvesteringer i Macquarie Capital, den største aksjonæren i Sotra Link, uttalte følgende etter signeringen
– Vi er utrolig stolte over å være en del av Sotra Link-konsortiet, og å bidra med leveransen av et så betydelig infrastrukturprosjekt i Norge. Vi forstår at dette er noe folk har ventet lenge på.
Prosjektsjef og tilbudsleder for Statens vegvesen Arve Tjønn Rinde forteller at tilbudsprosessen har vært meget konstruktiv.
– Alle tilbyderne har bidratt til utvikling av OPS-modellen og bidratt aktivt med å foreslå endringer som har redusert risiko og kostnad. Spesielt er vi imponert over Sotra Link AS sin vilje til å finne gode løsninger innen finans. Her har tilbudsteamet virkelig arbeidet godt og fått på plass solide finansielle støttespillere som totalt sett er årsaken for at vi i dag har inngått denne kontrakten innenfor rammene gitt i stortingsproposisjonen. Det gir, i tråd med ett av våretoppmål, «mer for pengene», sier en stolt prosjektsjef.
Om prosjektet:
- I Prop. 1 S (2014–2015) ble det varslet at regjeringen ville be Statens vegvesen om å starte planlegginga av tre prosjekt for gjennomføring som OPS-prosjekter. Rv 555 Sotrasambandet var ett av disse.
- Nytt Sotrasamband omfatter bygging av 9,4 km firefelts vei fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen til kryss med fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune, hvor av 4,6 km veg i toløps-tunnel. Prosjektet inkluderer også ny firefelts bru på om lag 900 meter, med separat gang- og sykkelvei. Det nye vegsystemet får egne felt og ramper for kollektivtrafikk, samt gang- og sykkelveg. Det skal bygges ny innfartsparkering og kollektivterminaler på Straume og Storavatnet. Også tre mindre bruer inngår i prosjektet.
- Arbeidsfellesskapet som skal bygge Sotrasambandet består av spanske FCC (35%), italienske Webuild (35%) og Sør-Koreanske SK ecoplant (30%), med bistand fra de norske rådgiverbedriftene Multiconsult og Norconsult samt sveitsiske PINI. Drift og vedlikehold vil bli utført av det ungarske selskapet Intertoll.