Ni tilbud på elektroarbeidene i Tjernfjellet
Tunneler er fulle av elektronikk, og nå har ni entreprenører gitt tilbud på jobben som skal gjøres i rv. 77 Tjernfjelltunnelen i Nordland.
Oppdraget handler i hovedsak om belysning, ventilasjon og sikkerhetsutrustning.
Her er tilbudene som kom inn:
Tilbyder |
Tilbudssum, ekskl. mva.: |
ABOT AS |
32 823 504,00 |
Aventi Installation AS |
29 634 283,07 |
Kraftmontasje AS |
24 529 596,00 |
Langset Energy AS |
26 047 533,00 |
Mesta AS |
24 369 123,91 |
ON Energi AS |
31 194 266,88 |
Roxel Infra AS |
26 786 059,00 |
Scanmatic Elektro AS |
25 431 570,00 |
Traftec AS |
29 760 879,30 |
Statens vegvesen skal nå kvalitetssikre og kontrollregne på tilbudene, med tanke på å inngå kontrakt i november.
- Planen er at elektroarbeidene skal være i gang tidlig i 2019. Fram til da pågår det andre arbeider både i og utenfor tunnelen, sier byggeleder Frank Helgesen i Statens vegvesen.
Tjernfjelltunnelen skal etter planen åpne for trafikk høsten 2019.
Om prosjektet
Rv. 77 er en ca. 34 km lang mellomriksveg som går fra E6 i Saltdal i Nordland i vest til svenskegrensa i øst. Den 4 km lange strekningen forbi Tjernfjellet har sterk stigning og mange svinger, den er smal og har mangelfulle grøfter og rekkverk. Vegen går på en smal hylle i fjellet, og det er langt og bratt ned til bunnen av Junkerdalsura. Andelen tunge kjøretøy er 26 %. På vinteren er vegen ofte stengt på grunn av vogntog som har kjørt seg fast. Alternative kjøreruter er E10 over Bjørnfjell og E12 over Umbukta.
- Tunnelen blir ca. 3,3 kilometer lang.
- Fartsgrensen i tunnelen blir 80 km/t.
- Stigningen er på 4 %.
- Tunnelen får 8,5 meter kjørebredde, lys, ventilasjon, snu-nisje og havarilommer.
- Når tunnelen åpnes blir den gamle vegen stengt for biltrafikk.
- Den gamle vegen vil være anbefalt sykkelrute på sommerstid.
- På Junkerdalssida skal det bygges 480 meter veg som tilknytning til eksisterende rv. 77.
- På Saltdalssida får rv. 77 en strekning utenfor tunnelen på 490 meter med krysstilknytning til E6. I tillegg skal E6 bygges om over en 800 meter lang strekning på begge sider av krysset.
- Det skal også lages vegtilknytning til gammel rv. 77.
- Masser legges ut i vegfylling og bakkeplanering for framtidig E6. I tillegg er det lagt masser i deponi i Junkerdalen og Lønsdal.
- Saltdalsfirmaet Kristensen Maskin AS gjorde forarbeidene til tunnelarbeidene i februar–april 2016.
- BetonmastHæhre Entreprenør bygger tunnelen og veg på begge sider, og startet i oktober 2016.
- Første tunnelsalve gikk i november 2016.
- Gjennomslaget kom 20.02.2018.
- Anleggsarbeidet skal etter planen være fullført høsten 2019.
- Prosjektet er statlig finansiert.