Borer etter trygge brutraseer
— Boreskipet Fugro Synergy leter etter trygge brutraseer i Halsafjorden, Sulafjorden og Vartdalsfjorden.
Nyheter om FjordX og tidligere publiserte saker om Ferjefri E39.
— Boreskipet Fugro Synergy leter etter trygge brutraseer i Halsafjorden, Sulafjorden og Vartdalsfjorden.
— Forskerne tilknyttet Ferjefri E39-prosjektet var nylig samlet ved Chalmers tekniska högskola. Temaet for samlingen var FNs globale bærekraftmål .
— Denne uken holdt Vegvesenet en dialogkonferanse med bransjen for å få gode innspill til Rogfast-strategien.
— For å løse utfordringene med å krysse de lange og dype fjordene på Vestlandet er forskere i gang med å vurdere ulike alternativer. Yuwang Xu har oppnådd doktorgrad med sin forskning på et helt nytt brokonsept, nemlig en flytende hengebro.
— Milliardsløsing eller samfunnsbygging? Det var temaet for Ferjefri E39-debatten under Arendalsuka
— Statens vegvesen vil gjøre en ny vurdering av kontraktstrategien for gjennomføringen av Rogfast, som er Norges største samferdselsprosjekt. Bransjen inviteres nå til dialog.
— 40 deltakere fra 17 firma var samlet denne uka på tilbudskonferansen for konseptutredning for kryssing av Bjørnafjorden.
— Vegvesenet ønsker tidlig dialog og samarbeid med maritim-, og offshorebransjen som har erfaring med store leveranser. Erfaringsutveksling og dialog var stikkord for denne ukas Ferjefri E39 bransjetreff i Bergen som samlet 100 deltakere fra ulike deler av bransjen.
— Det er nødvendig med ny teknologi for å kunne krysse de lange og brede fjordene på vestlandet ved hjelp av hengebruer. Michael Styrk Andersen har forsket på hvordan vi kan bygge og drifte hengebruer som er over to kilometer lange.
— Det bygges stadig flere lange hengebruer, derfor er det viktig med ny kunnskap om hvordan bruene reagerer på sterk vind og turbulens. Aksel Fenerci har konsentrert seg om Hardangerbrua i sitt prosjekt.