Leter etter trygge brutraseer
— Med en presisjon på 10 centimeter manøvrerer båten Larissa seg langs bratte fjellskråninger i Sulafjorden.
Nyheter om FjordX og tidligere publiserte saker om Ferjefri E39.
— Med en presisjon på 10 centimeter manøvrerer båten Larissa seg langs bratte fjellskråninger i Sulafjorden.
— Joar Tistel har bidratt med viktig kunnskap om hvordan man kan fundamentere bruer på dypt vann
— Bartosz Siedziako har ved hjelp av undersøkelser i vindtunnel gjennomført målinger for å kartlegge hvor mye vi vet om vind-induserte krefter på ulike typer brudekker. Hensikten er å forhindre at bruene beveger seg for mye.
— 34 forskere i Ferjefri E39-prosjektet var samlet i Trondheim denne uken for å «pitche» sine prosjekter til topplederne i Statens vegvesen, NTNU, Chalmers og Universitetet i Stavanger.
— Innen 2050 skal all transport i Norge være klimanøytral, og det haster å komme i gang med å finne alternativer for drivstoff.
— Et nytt forskningssenter for flytende rørbruer er under etablering i Sør-Korea. Kjernekompetanse om hvordan rørbruer kan bygges og driftes vil være til stor nytte for Ferjefri E39-prosjektet
— I Nasjonal transportplan 2018–2029 legges det opp til en rekke prosjekter for en bedre og ferjefri E39. Statens vegvesen arbeider nå med konkretisering av prosjektene og strategiene for neste transportplanperiode.
— Vegvesenet bygger nye veger for om lag 135 milliarder kroner fram til 2023. 50 store vegprosjekter vil være under arbeid på riksvegene, og 30 åpner i perioden, framgår det av Vegvesenets handlingsprogram for 2018–2023.
— Gjennom debattinnlegg i media verserer det ein del påstandar om Hordfast. Her får du svar på nokon av dei.
— – Skred i Bjørnafjorden kan skje, og det må vi vere førebudde på. Konstruksjonane må vere robuste nok til å tole dette, seier Tore Thomassen.