—
Statsråd Ketil Solvik-Olsen har bekreftet deltagelse på konferansen «Coastal highway route E39 – Impacts on Norwegian infrastructure and economy». Han vil snakke om norsk samferdselspolitikk mot 2050.
—
I en ny rapport beregner Menon potensielle produktivitets- og verdiskapingseffekter av den planlagte utbyggingen av E39 mellom Kristiansand og Trondheim.
—
Reduserte godstransportkostnader langs ferjefri E39 gir betydelige positive netto ringvirkningseffekter. Disse ringvirkningene kommer hele landet til gode.
—
Regjeringa har bestemt at ein framtidig E39 mellom Aksdal og Bergen skal krysse Bjørnafjorden med bru mellom Tysnes og Os. Men kvar skal vegen og brua konkret ligge?
—
Denne kronikken er skrevet av Sindre Blindheim som er leder for delprosjekt samfunn. Kronikken er en reaksjon på en rapport fra Transportøkonomisk institutt som sår tvil om den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved utbyggingen av Ferjefri E39.
—
Ferjefri E39 vil gi større bo- og arbeidsmarkedsregioner på Vestlandet. Arbeidstakere i regionene vil få et større utvalg av jobber å velge i. Dette kan være med på å redusere antallet uføretrygdede, viser en rapport fra Agderforskning.
—
En ferjefri forbindelse mellom Molde og Ålesund kan bidra til å utligne de store forskjellene mellom de to byene og øke den årlige verdiskapingen med å 800 millioner kroner. Det viser BI-rapporten «Ferjefri E39 - Næringsliv og verdiskaping» av Torger Reve og Marius Nordkvelde.