Delrapportene om Ferjefri E39 er klare

— En investering på rundt 100 milliarder i et ferjefritt E39 kan endre kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim fra 20 til 13 timer. De fire delrapportene fra prosjektet er nå klare.

Ferjefri E39 gir stor innsparing

— En investering på rundt 100 milliarder i et ferjefritt E39 kan endre kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim fra 20 til 13 timer. For trafikantene kan det gi reduserte tids- og kjørekostnader på 4-6 milliarder kroner i året.

Skal utvikle konsepter for rørbro og flytebro

— I forrige uke ble kontrakter for to mulighetsstudier for kryssing av Sognefjorden signert. I løpet av høsten skal konsulenter videreutvikle konseptene for henholdsvis rørbro og flytebro på strekningen Lavik-Oppedal.

Hvordan brukes E39 i dag?

— Statens vegvesen gjennomfører undersøkelser av person- og godstransport på dagens E39. Undersøkelser på ferjene bidrar til å synliggjøre trafikk, transportmønster og reisevaner. Vi snakker også med næringslivet for å kartlegge godstransporten på Vestlandet.

Behov for langsiktig forståelse

— Samfunnsvirkninger er en sentral del av utredningsarbeidet knyttet til Ferjefri E39. Den store faglige utfordringen knytter seg til hvilke effekter, på kort og lang sikt, en ferjefri E39 vil ha på nasjonal, regional og lokal utvikling.

Konkurranse om fjordkryssing

— Statens vegvesen har invitert til konkurranse for å vidareutvikle ulike konsept for kryssing av Sognefjorden. Det skal lagas studiar for både røyrbru og flytebru. Konkurransen er ein del av arbeidet med utvikling av ny teknologi for fjordkryssingar i regi av prosjektet Ferjefri E39

Innlevering av skisser for fjordkryssing

— Statens vegvesen har invitert seks konsulentfirma med på laget for å videreutvikle konsept for kryssing av Sognefjorden med flyte- og røyr bru. Fristen for innsending av skisser er ute, og alle har levert inn forslag.

Stor bransjeinteresse for Ferjefri E39

— - Selve oppdraget vi har fått med å utrede ferjefri E39 innebærer ønske om høyere satsing på infrastruktur. Størrelsen og kompleksiteten på prosjektet krever mye av både innovasjon og vi må utvikle ny kunnskap og teknologi sammen med entreprenør- og rådgivningsbransje og andre tekniske aktører både i Norge og utlandet.