—
Du har kanskje høyrd eller lest om flytebrua over Bjørnafjorden sør for Bergen? Om du vil fordjupe deg i dei faglege vurderingane som ligg til grunn, får du no høve til det.
—
Statens vegvesen utvider nå samarbeidet med Prodtex Industri AS og har inngått en avtale for å utvikle nye metoder for overflatebehandling og for å sikre kvaliteten på gjennomført sveising.
—
Forskningsrådet har gitt sin tilslutning til opprettelsen av «SFI BLUES», som skal ledes av SINTEF Ocean i Trondheim. Vegvesenet er én av mange industriaktører.
—
Rundt omkring i verden finnes flere ulike varianter flytebruer. For å kunne bygge lengre flytebruer enn før er ikke de eksisterende matematiske beregningsmodellene ingeniørene benytter tilstrekkelige. De må videreutvikles.
—
De siste fem årene har Vegvesenet gjennomført detaljerte målinger av forholdene i- og rundt Bjørnafjorden for å kunne planlegge en optimalisert bro tilpasset lokale meteorologiske og oseanografiske forhold.
—
En ny rapport om kryssing av Langenuen mellom Stord og Tysnes konkluderer med at dersom man kan benytte stål i brotårn og tårnfundament i betong, kan disse produseres parallelt. Det har mange fordeler.