Ministrar på besøk før Langenuen-avgjerd
— Både Monica Mæland og Jon Georg Dale tok turen over Bjørnafjorden og til Stord for å sjå kor brua kan krysse Langenuen.
Nyheter om FjordX og tidligere publiserte saker om Ferjefri E39.
— Både Monica Mæland og Jon Georg Dale tok turen over Bjørnafjorden og til Stord for å sjå kor brua kan krysse Langenuen.
— Statens vegvesen har blitt tildelt midler fra Forskningsrådet for å sette i gang en før-kommersiell anskaffelsesprosess som kan få svært positive ringvirkninger for norsk næringsliv.
— Komplekse numeriske beregningsmetoder gjør det mulig å beregne hvordan lange bruer reagerer på ulike former for vind.
— Raheb Mirzanamadi som har vært tilknyttet Ferjefri E39-prosjektet bruker sine forskningsresultater også på andre områder. Dette er anvendt vitenskap i praksis!
— Det er viktig å velge riktige beregningsmetoder når man skal bygge bruer slik at man unngår uforutsette rissdannelser (sprekkdannelser).
— Når vi designer bruer må vi vite hvilke krefter som virker på konstruksjonen og fører til bevegelser.
— Frå rasteplassen kan du sjå fjord og fjell, isbreen Folgefonna og fyrtårnet Marsteinen. Og kanskje 200 meter rett ned i sjøen.
— Sikkerhet er førsteprioritet når Vegvesenet planlegger nye tunneler, enten de er på land eller under vann.
— Statens vegvesen vil i løpet av mai månad lyse ut den neste store tunnelkontrakten på Rogfast-prosjektet.
— Vegvesenet jobber kontinuerlig med å redusere kostnadene for de ulike delstrekningene langs E39, men også de fremtidige drift- og vedlikeholdskostnadene.