—
En ferjefri forbindelse mellom Molde og Ålesund kan bidra til å utligne de store forskjellene mellom de to byene og øke den årlige verdiskapingen med å 800 millioner kroner. Det viser BI-rapporten «Ferjefri E39 - Næringsliv og verdiskaping» av Torger Reve og Marius Nordkvelde.
—
En investering på rundt 100 milliarder i et ferjefritt E39 kan endre kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim fra 20 til 13 timer. De fire delrapportene fra prosjektet er nå klare.
—
En investering på rundt 100 milliarder i et ferjefritt E39 kan endre kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim fra 20 til 13 timer. For trafikantene kan det gi reduserte tids- og kjørekostnader på 4-6 milliarder kroner i året.
—
I forrige uke ble kontrakter for to mulighetsstudier for kryssing av Sognefjorden signert. I løpet av høsten skal konsulenter videreutvikle konseptene for henholdsvis rørbro og flytebro på strekningen Lavik-Oppedal.
—
Statens vegvesen gjennomfører undersøkelser av person- og godstransport på dagens E39. Undersøkelser på ferjene bidrar til å synliggjøre trafikk, transportmønster og reisevaner. Vi snakker også med næringslivet for å kartlegge godstransporten på Vestlandet.
—
Samfunnsvirkninger er en sentral del av utredningsarbeidet knyttet til Ferjefri E39. Den store faglige utfordringen knytter seg til hvilke effekter, på kort og lang sikt, en ferjefri E39 vil ha på nasjonal, regional og lokal utvikling.
—
Statens vegvesen har invitert til konkurranse for å vidareutvikle ulike konsept for kryssing av Sognefjorden. Det skal lagas studiar for både røyrbru og flytebru. Konkurransen er ein del av arbeidet med utvikling av ny teknologi for fjordkryssingar i regi av prosjektet Ferjefri E39
—
Statens vegvesen har invitert seks konsulentfirma med på laget for å videreutvikle konsept for kryssing av Sognefjorden med flyte- og røyr bru. Fristen for innsending av skisser er ute, og alle har levert inn forslag.
—
- Selve oppdraget vi har fått med å utrede ferjefri E39 innebærer ønske om høyere satsing på infrastruktur. Størrelsen og kompleksiteten på prosjektet krever mye av både innovasjon og vi må utvikle ny kunnskap og teknologi sammen med entreprenør- og rådgivningsbransje og andre tekniske aktører både i Norge og utlandet.