Skal vidareutvikle brukonsept for Bjørnafjorden
— Fjordkryssingsprosjektet har lyst ut eit nytt konsulentoppdrag i Doffin.
Nyheter om FjordX og tidligere publiserte saker om Ferjefri E39.
— Fjordkryssingsprosjektet har lyst ut eit nytt konsulentoppdrag i Doffin.
— Statsråd Ketil Solvik-Olsen har bekreftet deltagelse på konferansen «Coastal highway route E39 – Impacts on Norwegian infrastructure and economy». Han vil snakke om norsk samferdselspolitikk mot 2050.
— I en ny rapport beregner Menon potensielle produktivitets- og verdiskapingseffekter av den planlagte utbyggingen av E39 mellom Kristiansand og Trondheim.
— Reduserte godstransportkostnader langs ferjefri E39 gir betydelige positive netto ringvirkningseffekter. Disse ringvirkningene kommer hele landet til gode.
— Dette skriv Teknisk Ukeblad, som denne veka har ein fin reportasje om fjordkryssingsprosjektet sitt arbeid med Bjørnafjorden.
— Fjordkryssingsprosjektet tar arbeidet med bru over Bjørnafjorden eit skritt vidare.
— Regjeringa har bestemt at ein framtidig E39 mellom Aksdal og Bergen skal krysse Bjørnafjorden med bru mellom Tysnes og Os. Men kvar skal vegen og brua konkret ligge?
— Ein del av prosjektet er å få fram kva for potensiale ein ferjefri E39 har for næringsliv og for tilhøyrande bu- og arbeidsregionar.
— Denne kronikken er skrevet av Sindre Blindheim som er leder for delprosjekt samfunn. Kronikken er en reaksjon på en rapport fra Transportøkonomisk institutt som sår tvil om den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved utbyggingen av Ferjefri E39.
— Ferjefri E39 vil gi større bo- og arbeidsmarkedsregioner på Vestlandet. Arbeidstakere i regionene vil få et større utvalg av jobber å velge i. Dette kan være med på å redusere antallet uføretrygdede, viser en rapport fra Agderforskning.