Doktorgrad i vindkast på broer
— Hvordan sikrer vi at rekordlange broer over norske fjorder tåler ekstreme vindstyrker? Det var temaet da Etienne Cheynet avla sin doktorgrad på Universitetet i Stavanger rett før jul.
Nyheter om FjordX og tidligere publiserte saker om Ferjefri E39.
— Hvordan sikrer vi at rekordlange broer over norske fjorder tåler ekstreme vindstyrker? Det var temaet da Etienne Cheynet avla sin doktorgrad på Universitetet i Stavanger rett før jul.
— Statens vegvesens nye kostnadsanslag for E39 mellom Vik i Vestnes og Julbøen i Molde er på 14,5 milliarder kroner.
— Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har gitt klarsignal til at Statens vegvesen kan sende forslag til statlig kommunedelplan for E39 Stord-Os ut på høring. Høringsfristen er satt til 20. januar 2017.
— Tre målestasjoner er montert i Sulafjorden for å samle inn grunnlagsdata for å dimensjonere ei framtidig bru over fjorden.
— Når ein skal førebu fjordkryssing av ein fem kilometer lang fjord, går ferda først 500 meter ned i djupet.
— 1. juni 2016 disputerte Heidi Christiansen for PhD-graden ved Universitetet i Stavanger med avhandlingen «Aerodynamics of bridge stay cables – Wind tunnel studies».
— Statens vegvesen har skrevet kontrakt med Fugro OCEANOR AS for miljømålinger i Sula-, Vartdals- og Halsafjorden.
— Strategien er eitt av dei sju vedlegga til grunnlagsdokument for Nasjonal transportplan, som transportetatane la fram på måndag.
— Det er spørsmålet som belyses og debatteres når prosjektet Ferjefri E39 samler sentrale fagfolk til konferanse på Gardermoen.