VegDim er et digitalt system for dimensjonering og analyser av vegoverbygninger slik at vi kan bygge og vedlikeholde veger på en mer effektiv måte.

English version: scroll to the menu bar at the bottom of this page.

VegDim er den norske web-versjonen  av ERAPave PP (Elastic Response Analysis of Pavements – Performance Predictions) fra Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Sverige. I tillegg har vi fått digitalisert dagens erfaringsbaserte dimensjoneringsmetode som er lagt inn som et valg i VegDim.

Det svenske ERAPave PP programmet ble valgt etter en evaluering av aktuelle mekanistisk-empiriske systemer best egnet for norske forhold. VTI i Sverige utvikler systemet i samarbeid med Trafikverket og Statens vegvesen. ERAPave PP er tilpasset norske forhold (materialer, klimadata og trafikk), men er foreløpig en desktop-versjon som må lastes ned av hver enkelt bruker fra VTI sine nettsider.

VegDim var opprinnelig et FoUI-program (2018-2024) i Statens vegvesen der målet var å utvikle og ta i bruk et digitalt dimensjonerings- og analyseprogram for vegoverbygninger i Norge basert på tilstandsutvikling. I dag er VegDim dette dataprogrammet.

NorDim (2025-2029) er et NordFoU prosjekt mellom Trafikverket og Statens vegvesen der målet er å videreutvikle ERAPave PP som VegDim er basert på.

illustrasjon av prosjektet vegdim
Gode planleggings- og analyseverktøy vil bidra til mer optimale vegoverbygninger. Illustrasjon: Statens vegvesen

Fordeler

  • Redusert kostnader til forvaltning, drift og vedlikehold av veg - lavere konsulentkostnader og lengre levetid for vegoverbygninger
  • Bedre etterlevelse av krav - bruker får varsel når krav ikke overholdes
  • Reduserte utslipp -  prognose for levetid gir mer realistiske LCA beregninger
  • Mer kunnskap – om hvordan ulike valg i dimensjonering påvirker skadeutvikling, levetid, kostnader og klimautslipp
  • Økt datakvalitet og lettere tilgang på dokumentasjon – et digitalt system gir bedre kvalitetssikring, dokumentasjon og nøyaktighet i dimensjonering
  • Redusert entreprisekostnader - større fleksibilitet i valg av løsninger
  • Løse nye oppgaver – mulig å analysere effekter av fravik fra krav, konsekvenser av økte trafikkbelastninger, endret klima mm

Bakgrunn

Dimensjonering av en vegoverbygning er valg av materialer og lagtykkelser. Formålet er at vegen skal tåle de klima- og trafikkpåkjenningene den blir utsatt for i levetiden. Riktig dimensjonering og god utførelse av vegen har stor betydning for miljøpåvirkning (LCA) og levetidskostnader (LCC).

N200 Vegbygging, det norske dimensjoneringssystemet for vegoverbygning,  er basert på erfaringer  og har mange detaljerte krav. Selv om systemet er robust, er det lite fleksibelt for bruk av nye materialer og endringer i trafikk og klima. Man kan ikke beregne tilstandsutvikling ut fra ulike valg, eller dokumentere effekt av endringer i materialer, trafikkbelastning eller klimaendringer. Det er også manuelt, og det finnes ikke noe hjelpemiddel som sjekker at regelverket er tilfredsstilt.

Det er behov for et mer fleksibelt og moderne dimensjoneringssystem som er brukervennlig, digitalt og sørger for at kravene etterleves. Et mekanistisk-empirisk dimensjoneringssystem og analyseverktøy gir også mulighet  til å beregne prognoser for tilstandsutvikling og levetid, f.eks. sporutvikling fra piggdekkslitasje og deformasjoner, telehiv pga frostnedtrengning, utmatting av asfaltlagene mm.  Dette er viktige data for å beregne LCC og LCA, for vedlikeholdsplanlegging og vurdere effekter av endringer i trafikk (lengre og tyngre kjøretøy) og klimaendringer (økte nedbørsmengder og temperatur).

Det er også behov for et system for  å optimalisere vegoverbygninger og materialbruk som gir større mulighet for innovasjon og utvikling i bransjen. Visualisering av tilstandsutvikling gir bedre kunnskap av hva som påvirker nedbrytningen av veger, og det vil bli mulig å ta hensyn til lokale forhold.

Med økende fokus på bærekraft, og at vegbygging og vedlikehold vurderes fra totale levetidskostnader, miljømessige og sosiale konsekvenser, er det behov for et bedre system for å gjøre riktige miljøvalg i dimensjonering av vegoverbygninger. Levetiden av ulike konstruksjoner og materialer er en  viktig parameter for å gjennomføre LCA og LCA med bedre nøyaktighet. Dagens grunnlag i disse analysene er relativt usikkert, med manglende dokumentasjon på levetid (her gjøres det i dag bare «grove» antagelser).

Kontakt

Prosjektleder , sjefingeniør Teknologi Drift og vedlikehold, Statens vegvesen

Publikasjoner

Rapporter
Tittel Forfatter Referanse
Aldring av bituminøse bindemidler (Brage) Xuemei Zhang Statens vegvesens rapporter, 968, 2024-03
Levetid for vegdekker Norge og Sverige (Brage) Johnny M. Johansen, Ragnar Evensen, Åsmund Holen ViaNova rapport, 2023-12-19
Utvikling, kalibrering og implementering (Brage) Ragnar Evensen, Johnny M. Johansen Statens vegvesens rapporter; 903, 2022-12
Vanninnhold i tilslagsmaterialer (Brage) Arnhild Ulvik Statens vegvesens rapporter; 879, 2022-11
Vegoverbygning Krav, byggemåter, materialer Norge - Sverige (Brage) Johnny M Johansen, Ragnar Evensen, Åsmund Holen ViaNova rapport, 2022-05-13
Nøyaktighet ved WIM (Weigh-In-Motion) målinger: En litteraturstudie (Brage) Garba Saba, Rabbira  Statens vegvesens rapporter; 735, 2021-10
Gevinstrealisering (Brage)   Johansen, Johnny M; Ødegård, Ingvild; Evensen, Ragnar ViaNova rapport, 2020-08-11
Analytisk dimensjonering av vegkonstruksjoner: Evaluering og valg av system for norske forhold (Brage)  Garba Saba, Rabbira Statens vegvesens rapporter; 524, 2019-12
Vehicle weight data from speed enforcement systems : The ATK/WIM project (Brage)  Böhm, Maximilian; Haugen, Torbjørn; Riddervold Levy, Jorunn; Rodum Bjøru, Anna Statens vegvesens rapporter; 222, 2019-05

 

PhD
Tittel Forfatter Referanse
Properties of coarse unbound granular material used in road construction (NTNU Open) Lisa Hannasvik Doctoral theses at NTNU, 2024:467
Laboratory-based modelling of viscoelastic properties of asphalt pavement (NTNU) Hao Chen  Doctoral theses at NTNU, 2023:207
Laboratory Investigation on Development of Bitumen Exposed to Chemicals (NTNU) Xuemei Zhang   Doctoral theses at NTNU, 2022:186
Optimal utilisation of unbound crushed aggregates for road construction (NTNU) Marit Fladvad Doctoral theses at NTNU, 2020:307

 

Masteroppgaver
Tittel Forfatter Referanse
Evaluering av skadeutvikling på asfaltdekker under fremtidig klima (NTNU Open)

 

Martin Børseth NTNU 2024

Investigation of asphalt pavements’ fatigue life – A laboratory investigation

Filipe B Schwan NTNU 2024

Developing a master curve (E*) database for asphalt mixtures containing various percentages of recycled asphalt (AURA)

Yonatan Russom Afeworki UiA
2024

Nedbrytning av veg ved bruk av tømmervogntog med totalvekt opptil 74 tonn

Marit Helene Uppstrøm Kværnmo NMBU 2021

Frost protection of roads The use of crushed rock aggregate in a frost protection layer

Siri Stolpestad NTNU 2020

Evaluering av ulike modeller for konstruksjon av masterkurver for dynamisk E-modul til asfaltmaterialer.pdf

Pål Wathne NTNU 2020
Mechanical characterization of quarry fines for road frost protection layers.pdf Jonas Økern NTNU 2020

Plate load testing - Effects of in situ conditions, test procedure and calculation method.pdf

Herbjörg Andresdottir NTNU 2019

Calibration and development of a numerical method for frost protection.pdf

Iris Kristin Koa NTNU 2019

 

Bacheloroppgave
Tittel Forfatter Referanse
Analyse av vegkonstruksjoner dimensjonert med ERAPave PP Fredrik A. Ø. Carlsen UiT Narvik 2024