Endring av forskrift om bruk av kjøretøy - økt totalvekt til 54/56 tonn for utvalgte vogntog og fjerning av Bk10/42 og Bk10/56
- Høyringsfrist:
- 18.11.2024
- Publisert:
- 23.08.2024
- Referanse:
- 24-206770
Statens vegvesen foreslår å øke tillatt totalvekt for utvalgte vogntog fra 50 til 54 eller 56 tonn på veger i Bk10/60, og å fjerne Bk10/42 og Bk10/56.
Forslaget gjelder 6- og 7-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn. For slike vogntog med fossil drivlinje, foreslås tillatt totalvekt økt fra 50 til 54 tonn. Dersom bilen er en nullutslippsbil, får vogntoget i tillegg inntil 2 tonn tilleggsvekt for å kompensere for vekten av nullutslippsteknologien. Forslaget gjelder veger som er tillatt for 60 tonn tømmertransport. I tillegg foreslås det å gjøre det mulig å tillate 54/56 tonn for disse vogntogene på veger som i dag kun er tillatt for totalvekt 50 tonn. Dette vil i så fall kreve endring i veglistene.
To rapporter fra TØI (TØI 1950/2023 og TØI 2026/2024) viser at under gitte betingelser, gir betydelige samfunnsøkonomiske gevinster ved å tillate økte vekter for de utvalgte kjøretøyene, især dersom den økte vekten ikke forbeholdes nullutslippskjøretøy. Statens vegvesen valgt å forbeholde noe av vekten for nullutslippskjøretøy for at ikke disse skal miste den såkalte vektkompensasjonen for vekten av nullutslippsteknologien.
I tillegg foreslås bruksklassene Bk10/42 og Bk10/56 fjernet. Endringen forutsetter at vegeierne omklassifiserer sine veger som i dag står i disse bruksklassene. Det foreslås også midlertidige bestemmelser som vil gjelde for veger som ikke blir omklassifisert i veglistene.