Artikkelen er frå 2014, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen og NCC Construction har skrevet kontrakt for byggingen av E18 Knapstad-Retvet. Selskapet leverte et bud på 836,7 millioner kroner og vant dermed konkurransen om å bygge ny E18 gjennom Hobøl kommune.

- Dette er den største enkeltkontrakten for E18-prosjektet, og trolig den største veikontrakten i Østfold noensinne, sier prosjektleder Elin Amundsen i Statens vegvesen.

Den seks kilometer lange strekningen er en del av prosjektet E18 Ørje-Vinterbro, og får ti ulike betongkonstruksjoner – både bruer og faunapassasjer.

Firefeltsveien skal gå fra Knapstad i Hobøl kommune og en kilometer inn i Ski kommune. Byggingen skal etter planen være ferdig høsten 2016.

 

Siste del av Østfoldpakka

- Dette bidrar til å sluttføre den såkalte Østfoldpakka, noe som vil gi bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle vegfarende, sier prosjektleder Elin Amundsen i Statens vegvesen.

Det var fire entreprenører som deltok i tilbudskonkurransen, og alle ble vurdert som kvalifisert, men NCC hadde det laveste budet. NCC bygger allerede ny E18 Melleby-Homstvet, og får nå et nytt stort E18-oppdrag i Østfold.

- Det er krevende grunnforhold på denne entreprisen, med tre kvikkleiresoner. Det kan også bli mye masseflytting, på grunn av varierende steinkvalitet, men oppdraget er kurant, sier Per Anders Quist, prosjektleder i NCC.

 

Dårlig grunn og mye pæling

Det blir størst aktivitet nord for knutepunktet Elvestad, der Statens Vegvesens prosjektkontor og NCCs anleggsrigg skal etableres. Ny E18 skal gå i bro over Hobølelva samme sted, og mer enn tre kilometer med stålrørpæler skal bores ned pga. dårlige grunnforhold.

Leirvannet som da kommer opp, kan ikke slippes ut i elva, men må renses spesielt. Dette er ledd i en avtale med Fylkesmannen i Østfold, som opprinnelig hadde innsigelser mot byggingen.

- Det blir et spennende prosjekt der vi må ta særlige miljøhensyn, når ny E18 skal krysse et vernet vassdrag, sier Amundsen.

 

Sprenging og masseforflytning

I tillegg skal det sprenges ut over 700.000 kubikkmeter med fjell i åsen på to sider av elva, noe som tilsvarer rundt 25.000 lastebillass. Dette krever etablering av en rekke deponier, der det stilles strenge miljøkrav, for å hindre avrenning til vassdraget. 

Ved Elvestad blir det også nytt kryss med avkjøring til fylkesvei 120 – for trafikk i retning Moss og Lillestrøm. Ved Knapstad skal det bygges et stort ruterkryss, med avkjøring til Spydeberg via fylkesveg 128.

 

De som leverte tilbud:

1. NCC Construction AS:  836,7 mill.kr.

2. Skanska                       870,6 mill.kr.

3. Isachsen entreprenør     921,8 mill.kr

4. TT Anlegg:                   984,8 mill.kr.

 

Fakta om anleggsarbeidet:

  • Sprenging/masseflytting av berg: 735 000 kubikkmeter
  • Masseflytting av jord: 815 000 kubikkmeter
  • Bruer og andre betongkonstruksjoner: 10 stk
  • Betong: 28 000 kubikkmeter
  • Asfalt: 80 000 tonn
  • Borede og utstøpte stålrørspeler: 3 100 meter
  • Stålkjernepeler: 1 600 meter
  • Lett/superlett fylling: 70 000 kubikkmeter
Per Anders Quist, prosjektleder i NCC, Marianne Brudevold Eek, distriktssjef i NCC, Elin Amundsen, prosjektleder E18 Ørje-Vinterbro, Kaja Svenneby, byggeleder E18 Knapstad-Retvet
SKRIVER KONTRAKT: Fra venstre, Per Anders Quist, prosjektleder NCC, Marianne Brudevold Eek, distriktssjef i NCC, Elin Amundsen, prosjektleder i Statens vegvesen og Kaja Svenneby, byggeleder i Statens vegvesen. Foto: Georg Ståle Brødholt
Aktuelt for fylke: Viken