Svindel på SMS og e-post
Har du fått en SMS eller e-post fra Statens vegvesen som du ikke ventet? Ta deg god tid, og sjekk meldingen nøye før du gjør noe.
Logg alltid inn via vegvesen.no eller autopass.no
Det beste vernet mot svindel er at du selv går til vegvesen.no eller autopass.no og logger inn der. Da vet du at det er den ekte nettsiden du kommer til.
Slik beskytter du deg
- Slett SMS og e-post du mistenker er svindel, uten å åpne dem.
- Gå alltid til vegvesen.no eller autopass.no ved å skrive det inn på adresselinjen øverst i nettleseren.
- Har du blitt svindlet? Anmeld det til politiet så fort som mulig.
- Har du delt kredittkortnummer, BankID eller kontonummer med noen og mistenker at det var svindel? Kontakt banken din med en gang. Du kan også sperre kortet ditt i nett- eller mobilbanken din.
Eksempler på falske e-poster
Dette er noen falske e-poster som er sendt ut i år:
Eksempler på falske SMS
Dette er noen falske SMS-er som er sendt ut i år:
Slik avslører du forsøk på svindel
Får du en melding du ikke venter, skal du alltid være forsiktig:
Hvis avsenderen av e-posten er Vegvesenet eller Autopass, skal e-postadressen slutte på @vegvesen.no. Sjekk avsenderadressen på adresselinjen øverst i e-posten.
Vær oppmerksom på at en falsk SMS kan ligge sammen med andre meldinger fra en kjent avsender.
Ikke åpne vedlegg eller trykk på lenker i SMS og e-post. En lenke kan føre til en falsk nettside for å lokke fra deg passord eller andre opplysninger.
Sjekk språket. Svindelforsøk er ofte preget av dårlig språk og en truende tone. Vær ekstra skeptisk hvis avsenderen oppfordrer deg til å handle raskt eller understreker at det er viktig at du gjør noe.
Se flere tips: