Anleggsarbeidene mellom Strand og Ramstadsletta tar sommerferie fra og med onsdag i uke 28 (10. juli) til og med onsdag i uke 30 (24. juli). Tunneldriving i Høviktunnelen fra Strand tar ferie fra fredag i uke 28 (12.07) til mandag i uke 31 (29.07).

Strekningen omfatter bla. 2/3 av Høviktunnelen, Ramstadsletta bru og nytt kryss ved Høvik. Byggetid: juni 2022-2029/2030. Leverandør: Skanska Norge AS

Dronebilde
Dronebilde Foto: Odin Næss Haga / Statens vegvesen

Dette skal vi bygge

  • To km ny E18 med 2x3 felt.
    Høviktunnelen utgjør det meste av strekningen. Tunnelen er  rundt 1950 meter lang og får to løp med tre felt i hver retning. Ett av feltene i hver retning blir kollektiv-/sambruksfelt. To tredjedeler av Høviktunnelen (1250 meter) bygges som del av entreprise E103 Strand-Ramstadsletta.
  • Ramstadsletta bro over E18 (kommunal vei)
  • ny rundkjøring på Høvik, noe lokalvei, ramper til/fra E18
  • ca 750 meter veg i dagen på Ramstadsletta
  • tilpasning av dagens lokalveisystem (Sandviksveien, Kirkeveien og Ramstadsletta)
  • en del av den framtidig hovedsykkelveien langs Sandviksveien
  • vanntett trau ved Ramstadsetta og støttemurer langs E18
  • nye støyskjermer langs E18 på Ramstadsletta
  • elektroinstallasjoner, trafikkteknisk utstyr og omlegging av teknisk infrastruktur

Status for anleggsarbeidet, juli 2024

Nye vann- og avløpsledninger langs Sandviksveien

Bildet viser et kart over fase 1 fremdriftsplan for arbeidet i Sandviksveien.  PDF med lesbar tekst er vedlagt under.
Fase 2 i fremdriftsplan for arbeidet i Sandviksveien. Foto: Skanska

Siden slutten av februar har det vært arbeid med å legge nye vann- og avløpsledninger langs Sandviksveien. Sandviksveien vil være stengt for kjøretøy frem til slutten av desember 2024. Adkomst til boligene langs Sandviksveien blir opprettholdt. Gang- og sykkelveg forbi anleggsområdet er opprettholdt. Sandviksveien er stengt for buss frem til arbeidene er ferdig i Sandviksveien i slutten av desember 2024. Det er etablert bussholdeplass på E18 i østgående og vestgående retning ved Solvikveien. Bussholdeplassen på E18 ved Høvik kirke er opprettholdt.

Arbeidene i Sandviksveien omfatter blant annet spunting, injeksjon, jettpæling, som skal tette for grunnvannet, slik at det ikke skal trekke inn i grøfta til vann- og avløp. I tillegg blir det graving og pigging, ny trasè for vann- og avløp skal etableres. Det skal også gjøres påkobling av vann- og avløp mot eksisterende vann- og avløpsanlegg i krysset til Glassverksveien. I den forbindelse må det spuntes, disse arbeidene starter opp i løpet av september. Gang og sykkeltrafikken vil bli flyttet litt frem og tilbake, når disse arbeidene pågår. I denne perioden vil krysset i Glassverksveien ha noe redusert kapasitet.  I perioden juli-desember 2024 vil det foregå fjerning av fjell i en begrenset periode med pigging samt legging av rør og kummer.

Driving av tunnel

Høviktunnelen.
Høviktunnelen. Foto: Jan Ove Sørheim / Statens vegvesen

Drivingen av Høviktunnelen pågår døgnet rundt med sprenging, boring og injeksjon av tetningsmasser i berget. I det østgående løpet (retning Oslo) har vi nå passert 310 meter, mens drivingen av det vestgående Høviktunnelløpet har passert 424 meter. Vi har også sprengt ut tverrslag som forbindelse mellom tunnelløpene og ett av pumpebassengene.

Sprengningssalver 

Fjellkvaliteten på strekningen for Høviktunnelen mellom Ramstadsletta og Strand er noe varierende. Det innebærer at Skanska har ulik størrelse på salvene som benyttes for å drive fremover, og vil naboer vil merke rystelsene fra salvene i varierende grad. I østgående tunnelløp (retning Oslo) er fjellet krevende slik at tunneldrivingen skjer fra to sider inne i tunnelen. Erfaringsvis vet vi at enkelte opplever rystelser som noe ubehagelig. Vi presiserer derfor at rystelsene i prosjektet fortsatt holder seg godt innenfor vedtatte grenseverdier. Rystelsene kan oppleves som ubehagelige, men er altså ikke farlige.

Denne videoen fra Bransjeråd for Fjellsprenging gir en god innføring i hvordan det jobbes med sprengningsarbeider: 

Bransjeråd for Fjellsprengning - Rystelser og naboer

Vil du varsles før sprengningsarbeider?

Meld deg på Skanskas SMS-varsling for  E103 Strand-Ramstadsletta.

Sikring og tetting av tunnelen

Selv om fjellkvaliteten i tunnelen er bedre, trengs det likevel omfattende sikringsarbeider.  Skanska gjennomfører systematisk injeksjonsarbeider for å hindre innlekkasje av vann i tunnelløpene. Skanska og Statens vegvesen overvåker kontinuerlig grunnvannsnivået og vurderer eventuelle tiltak fortløpende.
Det er også en viss risiko for at sement fra injeksjonsarbeider kan komme opp til overflaten. Dersom du som er nabo til anlegget oppdager noe i kjellere eller uteområder, så oppfordrer vi deg til å kontakte oss straks. 

Ring tlf 45879219 eller send e-post til n

For deg som er nabo til anlegget gjør vi også oppmerksom på at du kan møte uniformerte medarbeidere fra Vegvesenet og Skanska både på dagtid og nattestid. Da er det trolig våre prosjektmedarbeidere som er ute på inspeksjon.    

Vi varsler deg når vi nærmer oss din bolig

Arbeidet med tunneldriving av de to tunnelløpene på Høviktunnelen vil pågå i minst 2,5 år. Vi vil varsle deg som er nabo over tunnelen etter hvert som vi nærmer oss din bolig.

Betongarbeider på Ramstadsletta

Skanska har gjennomført flere runder med støping av bunnplate og vegger for framtidig E18. Arbeidet utføres som vanntett støp for å hindre påvirkning av grunnvannsnivå i området.  Støpingen av bunnplate og vegger vil pågå i flere etapper.

Betongtunnel

Betongtunnelen inn til Høviktunnelen.
Betongtunnelen inn til Høviktunnelen. Foto: Lars Munte Kolstad / Statens vegvesen


Vi er også i gang med grunn- og betongarbeider for betongtunnel for østgående løp. Betongtunnelen blir en del av den nye Høviktunnelen, og bygges over en strekning der det ikke er fjell til å sprenge tunnel. Betongtunnelen må støpe i 14 etapper som er  10 meter hver. Den ene tårnkranen som man ser fra E18 brukes til dette arbeidet. 

Det bygges en synlig betongportal inn til Høviktunnelen. Det er et omfattende konstruksjonsarbeid som vil pågå ut august.

Tett inntil jernbanen pågår det konstruksjonsarbeid med støp av vegger og dekke til fremtidig ventilasjonstunnel. Ventilasjonstunnelen skal sørge for frisk luft til inn i tunnelen når ny E18 er ferdig bygd. 

Forarbeider for Ramstadsletta bru

Skanska er godt i gang med å bygge reisverk og forskaling for Ramstadsletta bru. Arbeidet fortsetter til utover høsten og det blir en stor støp av store deler av brua.

Montering av permanent støyskjerm

Permanent støyskjerm.
Permanent støyskjerm. Foto: Tuva Evju / Statens vegvesen

Langs det som skal bli permanent E18 vestgående løp (retning Sandvika) er vi godt i gang med fremtidig støyskjerm. Søylene til støyskjermen er ferdig montert og det pågår armering- og støp mellom søylene.

Følg E18 Lysaker-Ramstadsletta på Facebook

Sist oppdatert:

Status på arbeidene