Artikkelen er fra 2012, og innholdet kan være utdatert.

Kommunedelplanen for E39 Valsøya-Klettelva, er til offentlig ettersyn i perioden 21. mai til 6. juli 2012

Statens vegvesen har satt i gang et planarbeid som tar sikte på å høyne vegstandarden på strekninga Valsøya-Klettelva nord for Liabø i Halsa kommune. Ei strekning med dårlig kurvatur og manglende vegbredde.

Dette fordi en bedre vegstandard på E39 både i Møre og Romsdal og i Sør-Trøndelag sammen med et bedre fergetilbud vil føre til trafikkøkning. Trafikk til og fra Mørebyene som samhandler med Trondheimsområdet overføres til europavegen gjennom Halsa langs Vinjefjorden fra blant annet rv. 70 og E6. 

Dagens nærføring til bebyggelse, støy- og støvplager, trafikksikkerhet og dårlig framkommelighet har ført til at Statens vegvesen i samråd med Halsa kommune har beslutta å legge fram 2 hovedalternativ til ny veg med plankart og bestemmelser med tilhørende konsekvensutredning (KU). For å grunngi hvorfor man har valgt disse er det konsekvensutreda 3 alternativ der det ene, alternativ 1 (langs eksisterende E39) er valgt bort som veglinje. Dette skyldes de forholda som ble avdekt i (KU).  Alternativ 1 kommer dårligst ut når det gjelder ulykkesrisiko, bomiljø, barrierevirkning, støy- og støvplager, framtidig muligheter for å utvikle et framtidig gang- og sykkelvegsystem  og begrense avgang av dyrka mark. Alternativ 2a og 2b som er vist med plankart innebærer en delvis helt ny trasè. Alternativ 3a er en helt ny veglinje med unntak av strekninga forbi Klokkergården. Valgt alternativ 3b innebærer en helt ny trasé på hele strekninga. Dagens E39 vil da betjene lokaltrafikken og fergeforbindelsen Hendset-Aresvika over til Aure. Den vil enten bli omklassifisert som fylkesveg eller kommuneveg.

Europavegen skal bygges som 2-feltsveg med en vegbredde på 8,5 meter med en dimensjonerende fartsgrense på 80 km/t.

En skal være klar over at alle alternativ vil gi bedre framkommelighet, særlig for tungtrafikken, men pga. høye kostnader, antall innløste bygninger, negativ virkning for bosettingen, og avgang- av dyrka mark har gjort at man vil bygge veg etter ei anna veglinje enn etter eksisterende E39. Samlerapporten som også fungerer som planbeskrivelse og delrapportene som har utreda de temaene som er lista opp i planprogrammet vil belyse og underbygge de valga som er gjort. Dette går fram av de rapportene som er lagt fram på Statens vegvesen og Halsa kommune sin hjemmeside.

Planen er lagt ut på følgende steder:

  • Halsa kommune, 6683 Vågland 
  • Statens vegvesen Region midt, Fylkeshuset, 6404 Molde 

Merknader til planforslaget sendes til: Statens vegvesen Region midt, Fylkeshuset, 6404 Molde eller på e-post til  innen 6. juli 2012.

Eventuelle spørsmål kan rettes til:
Statens vegvesen ved planprosjektleder Ivar-Ole Mittet tlf. 71 55 96 21 mob. 958 67 670
eller til
Halsa kommune ved Odd-Eirik Hyldbakk tlf. 71 55 96 21 mob. 958 67 670

 

Aktuelt for fylke(r): Trøndelag