Artikkelen er frå 2014, og innhaldet kan vere utdatert.

Representanter fra de ulike kommunene og sektormyndighetene deltok, da fylkeskommunene Nordland og Troms inviterte til et felles planforum med Hålogalandsvegen som tema.

Hålogalandsvegen er et av de største vegprosjektene som er under planlegging i Nord-Norge, og omfatter E10, rv. 85 og rv. 83 og strekker seg over 159 kilometer veg gjennom syv kommuner og to fylkeskommuner.

Dialog, samhandling og en felles forståelse av hvilke utfordringer prosjektet skal løse er helt avgjørende for at prosjektet skal kunne gjennomføres, og siden mange viktige aktører møtes i planforumet, er dette en god arena for å informere om prosjektet og få innspill fra involverte parter.

Et stort planprosjekt
Prosjektleder Reidar Johansen orienterte litt om bakgrunnen for prosjektet, og hadde en gjennomgang av innholdet og rammene som er satt for arbeidet.

- Dette er et av de største planprosjektene Vegvesenet har kjørt, og med den prosessen det legges opp til må vi nærmest sette verdensrekord i planlegging, sier Johansen.

I tillegg til en generell gjennomgang viste Johnsen frem kartskisser for hver kommune, der korridorene man har planlagt innenfor ble gjennomgått og der deltakerne fortløpende kunne kommentere og stille spørsmål.

Ny standard for planlegging
Hålogalandsvegen har status som et særskilt prioritert prosjekt, og det er fra politisk hold signalisert at det skal vurderes bruk av statlig plan. Samtlige kommuner har stilt seg positiv til at det kan brukes statlig plan, og søknaden er oversendt til Samferdselsdepartementet, der den nå ligger til behandling.

Det legges opp til at planleggingen skal være ferdig i 2016, og skal dette lykkes må man våge å tenke litt nytt.  Hvordan kan man effektivisere planleggingen, slik at den blir mer effektiv, men samtidig ivaretar involvering?

- Det krever mye av oss i prosjektet, og det krever mye av dere – hvis vi skal komme i mål med ferdig planlegging i 2016. Hvis vi skal få til dette må vi kjøre en effektiv og samkjørt prosess, og det gjelder uansett om vi skal kjøre en statlig plan eller om vi havner på kommunale reguleringsplaner, sier delprosjektleder Therese Frivåg Lund.

Lund gikk gjennom planleggingsprosessen så langt, og oppfordret alle til å komme med innspill så tidlig som mulig i prosessen.

- Vi vil gjerne ha innspill så tidlig som mulig fra dere i forhold til eksisterende og pågående planer som kan påvirke prosjektet, sier Lund.

Høring og folkemøter
Planprogrammet – som er en plan for planen – legges ut til høring i desember, og da legges det opp til en god prosess og mulighet for medvirkning. For å innfri alle kravene som settes i plan- og bygningsloven legges det blant annet med en forprosjektrapport. Rapporten vil blant annet foreslå noen alternative veglinjer, slik at det er mulig å gi konkrete tilbakemeldinger på dette.

Planprogrammet legges ut til høring i midten av desember, og for å sikre god medvirkning vil det arrangeres folkemøter og et nytt planforum tidlig i 2015.

Fv. Therese Frivåg Lund, delprosjektleder i Statens vegvesen, Reidar Johansen, prosjektleder i Statens vegvesen, Greta Johansen, plansjef i Nordland fylkeskommune og Stine Larsen Loso, plansjef i Troms fylkeskommune.
Fv. Therese Frivåg Lund, delprosjektleder i Statens vegvesen, Reidar Johansen, prosjektleder i Statens vegvesen, Greta Johansen, plansjef i Nordland fylkeskommune og Stine Larsen Loso, plansjef i Troms fylkeskommune.
Aktuelt for fylke: Nordland, Troms og Finnmark