Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

- Det er ikke ofte man får muligheten til å starte planleggingen av et vegprosjekt av denne størrelsen, og denne sjansen må vi bruke godt, sa prosjektleder Reidar Johansen da Hålogalandsvegen var tema i planforum i februar.

Hålogalandsvegen sto på programmet og rundt 35 representanter fra berørte kommuner, fylkesmenn og sektormyndigheter deltok da fylkeskommunene Nordland og Troms inviterte til et felles planforum i Narvik.

Du finner presentasjonen fra møtet nederst i saken

Planprogrammet er halvveis i høringsperioden og et felles planforum er viktig for å bidra til at regionale og statlige myndigheter skal være bedre i stand til å gi innspill innen fristen som er satt til 6. mars.

Formålet med planprogrammet er å fastlegge beliggenhet og utforming av Hålogalandsvegen langs E10, rv. 83 og rv. 85, med tilhørende vegnett, tekniske anlegg, tilstøtende terreng, massedeponier, anleggsveger, driftsveger med mer.

- Det er en stor jobb, og vi er helt avhengig av samspill og innspill med regionale og lokale myndigheter og sektormyndigheter, sa Johansen.

Avklare utfordringer
Sektormyndigheter har ikke innsigelsesmulighet ved statlig reguleringsplan, derfor er det veldig viktig at man så tidlig som mulig i prosessen avklarer eventuelle utfordringer og finner løsninger på dette.

- Derfor ønsker vi innspill fra kommuner, fylkesmennene og sektormyndigheter: Hvilke trasevalg kommer i konflikt med de interessene dere representerer? Spurte Therese Frivåg Lund, delprosjektleder Hålogalandsvegen.

I høringsperioden skal regionale og lokale myndigheter og sektormyndigheter så langt som mulig gi synspunkter på om planforslaget bør fremmes, eventuelle konfliktområder og hva som i tilfelle bør utredes og hvilke avbøtende tiltak som bør vurderes.

Forankring sikrer fremdrift
- Det er vel sjeldent at vi har opplevd en slik regional forankring av et prosjekt, på tvers av kommuner, fylker og fire regioner, sa prosjektleder Reidar Johansen, og pekte på at dette utvilsomt er en stor styrke for prosjektet.

I tillegg har prosjektet en sterk statlig forankring, og følges med stor interesse av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) og Samferdselsdepartementet (SD). Dette er også med på å sørge for den ambisiøse fremdriften prosjektet legger opp til.

Vegen videre
- Skal vi komme med i neste runde av Nasjonal transportplan (NTP) og Handlingsprogram (HP) så er det viktig å ha alle reguleringsplanene ferdig innen 2016. Derfor er dette en svært viktig milepæl for prosjektet, sier Johansen.

Vegene frem til denne milepælen blir hektisk og omtrentlig fremdrift vil se omtrent slik ut:

  • Merknadsbehandling etter høringsfrist 6. mars 2015
  • Beslutning av planprogrammet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) våren 2015
  • Planvarsel reguleringsplanlegging mai/juni 2015
Aktuelt for fylke(r): Nordland, Troms og Finnmark