Artikkelen er frå 2014, og innhaldet kan vere utdatert.

Hålogalandsvegen blir det det største samferdselsprosjektet som noen gang har vært planlagt i Midtre Hålogaland, og rask og effektiv planlegging skal sikre byggestart i 2018.

Prosjektet omfatter E10, rv. 85 og rv. 83 og strekker seg over 159 kilometer veg gjennom syv kommuner og to fylkeskommuner, og representanter for flere av disse møtte da Statens vegvesen arrangerte dialogmøte om prosjektet:

  • Einar Aune (H), ordfører Skånland
  • Petter Paulsen (H), varaordfører Evenes
  • Bjørnar Pettersen (H), Tjeldsund kommune
  • Anita H. Marthinussen (H), ordfører Lødingen kommune
  • Grete Ellingsen (H), ordfører Sortland
  • Svein Roar Jacobsen (Ap), Sortland
  • Tove Mette Bjørkmo (Ap), fylkesråd samferdsel Nordland fylkeskommune
  • Halvar Hansen (Ap), leder planutvalget Harstad kommune

Krevende planlegging
Regionvegsjef Torbjørn Naimak la ikke skjul på at det blir en krevende planleggingsjobb. 
- Vi har ambisiøse planer og må nærmest sette verdensrekord i planlegging. Vi går i gang med et omfattende planarbeid, og dette prosjektet vil berøre mange, sier Naimak. Han peker på at alle som bor eller har interesser i dette området vil bli berørt av planprosessen, og at det satses på å kjøre brede og gode prosesser for å sikre god medvirkning.

Statlig plan?
I NTP 2014-2023 nevnes Hålogalandsvegen som et særskilt prioritert prosjekt, og det pekes på mulighet for å bruke statlig plan for å sikre rask og effektiv gjennomføring av prosjektet.

Statlig plan innebærer at vedtaksmyndigheten overføres fra kommunene til staten, men at planarbeidet ellers følger samme behandlingsregler som for en «vanlig» kommunal planlegging.

Statlig plan vurderes brukt når:

  • Det er viktig med rask gjennomføring av planprosessen
  • Det er større prosjekt som berører to eller flere kommuner, og der det er stor uenighet mellom kommunene i valg av løsning
  • Det er store konflikter mellom lokale, regionale og nasjonale interesser
  • Det er et ønske fra lokale myndigheter at planen behandles som statlig plan

Stemningen på møtet var positiv for bruk av statlig plan, og Statens vegvesen setter nå i gang prosessen med å forberede forslag til vedtak som de respektive kommunene kan ta stilling til i løpet av sommeren.

Ønsker medvirkning
Selv om vi effektiviserer og legger opp til å bruke kortere planleggingstid, skal det ikke gå på bekostning av kvalitet og medvirkning i planarbeidet. I en plan av en slik størrelse er det helt avgjørende med samarbeid, åpenhet og dialog, og det blir veldig viktig med god medvirkning for å sikre et godt og effektivt planarbeid.

Det legges opp til en bred prosess, og i tillegg til å arrangere ulike møter så skal det også opprettes en referansegruppe hvor politikerne i de berørte kommunene inviteres til å delta i prosessen underveis. 

Milepeler
Tidsplanen for prosjektet er ambisiøs, og skal man klare å gjennomføre det så raskt som man ønsker må man holde et stramt løp. Frem mot byggestart er følgende milepeler skissert:

  • Høsten 2015: Statens vegvesen må ha klart grunnlagsmateriale for etatenes neste NTP-forslag for 2018-2027
  • Februar/mars 2016: Etatene legger fram sitt NTP-forslag (ut på høring)
  • Februar/mars 2017: Regjeringen legger fram Stortingsmelding om NTP 2018-2027
  • Juni 2017: NTP behandles i Stortinget
  • Oktober 2017: Statsbudsjettet for 2018 legges fram
  • Desember 2016: Vedtatt reguleringsplan
  • Høsten 2018: Byggestart

Kontakt
Torbjørn Naimak, regionvegsjef
Mobil: 901 89 845

Reidar Johansen, prosjektleder
Mobil: 906 75 055

 

Fv. Einar Aune (H), ordfører Skånland, Reidar Johansen, prosjektleder Statens vegvesen, Grete Ellingsen (H), ordfører Sortland, Torbjørn Naimak, regionvegsjef Statens vegvesen, Tove Mette Bjørkmo (Ap), fylkesråd samferdsel Nordland fylkeskommune, Svein Roar Jacobsen (Ap), Sortland, Anita H. Marthinussen (H), ordfører Lødingen kommune, Therese Frivåg Lund, delprosjektleder plan, Statens vegvesen.
Aktuelt for fylke: Nordland, Troms og Finnmark